Bak de for vinforbrukeren kjente merkenavnene Undurraga, Santa Rita, Concha y Toro, Santa Carolina og San Pedro står fem mektige familier med nære bånd. Alle kom til Chile fra Spania, særlig Baskerland, og alle hadde store drømmer om et rikere liv. Og det fikk de til de grader. Disse fem familienes navn kontrollerer 50 prosent av den i dag enorme vinindustrien i Chile. Som henter druer fra hele 103.876 hektar (2000) og selger i alt 504 millioner liter hvorav 58 prosent eksporteres (2001).
De fem store har imidlertid fått mange konkurrenter. Fra 1980 til 1990 gikk antall vinprodusenter i Chile opp fra 10 til over 100! Og utviklingen de siste 10 årene har ikke stått tilbake, heller tvert i mot. I dag teller den drøyt 200 ulike bodegas.
40 prosent av Chiles drueavlinger kommer fra vingårder av varierende størrelse, stort sett på 10 til 200 hektar, som ikke lager vin selv. Det er denne delen av vinindustrien som forsyner land som Norge med billig chilensk bulkvin, og det er disse vinbøndene som vil lide hvis etterspørselen etter slik vin skulle gå ned. Investeringene i disse vinmarkene varierer sterkt og mulighetene til å konvertere til kvalitetsdruer er dermed begrenset for deler av denne næringen, i alle fall på kort sikt. De store husene er i stor grad selvforsynte hva angår råstoff til vin eksportert i flaske.
Det er i hvert fall Undurraga med sine 1000 hektar. Å være stor koster imidlertid. Men mens de øvrige fire store har hentet inn ekstern kapital og overlatt kontrollen i ulik grad til profesjonelle forretningsfolk, er Undurraga alene om å beholde styringen i familien. Hvilket må være utfordring ikke bare rent finansielt men også fordi chilenerne ligger i verdenstoppen hva antall barnefødsler pr kvinne angår (4,5), også blant overklassen hvor vinindustriens familier hører hjemme.
- De store familiene skaper alltid problemer når arveoppgjøret kommer, men hos Undurraga har det helt fra starten vært en klar policy på dette området; den av arvingene med de beste forutsetningene for å lede bedriften videre har fått dette vervet og dermed måttet kjøpe ut de andre, understreker eksportsjefen Javier Fuchslocher som derimot ikke tilhører familien.
Foto: Aase E. Jacobsen og Undurraga