Ordningen som startet som et pilotprosjekt i Midt-Norge i 2007, gjelder fra 1. januar 2016 for alle landets serveringssteder. Mattilsynets inspektører har som mål å besøke drøyt 8000 bedrifter det første året.
Forbrukerne ønsker ordningen velkommen
VG var på plass da de første hovedstadsstedene ved Karl Johansgate ble testet ut, nemlig Egon Restaurant, TGI Fridays Restaurant, Hard Rock Cafe og McDonald’s Klingenberggaten.
Både Egon og McDonald’s fikk det store smilet, mens TGI Fridays og Hard Rock Café fikk middels karakter (strekmunn).
Smilefjesene deles ut etter hvilke funn som gjøres ifølge Forskrift om offentliggjøring av resultater fra Mattilsynets tilsyn med serveringssteder:
Stort smil: Mattilsynet har ikke funnet brudd på regelverket eller har bare funnet bagatellmessige brudd på regelverket og påpekt dette.
Strekmunn: Mattilsynet har funnet brudd på regelverket og gitt forhåndsvarsel eller fattet nødvendige vedtak.
Sur munn: Mattilsynet har funnet alvorlige eller gjentatte brudd på regelverket og gitt forhåndsvarsel eller fattet nødvendige vedtak.
Serveringsstedet plikter å henge opp smilefjesrapporten godt synlig og i inngangspartiet straks Mattilsynet har levert den. Det gjelder også om bedriften klager på resultatet.
Resultatet publiseres også på Mattilsynets sider.
Men dette er ingen gapestokk, for serveringsstedet får ny vurdering så snart regelverksbruddene er rettet opp.
Dette er bakgrunnen for forskriften
Avdelingssjef i Mattilsynet for Oslo, Asker og Bærum, Marit Kolle, advarer på vg.no mot å falle tilbake til gamle synder, for alle virksomheter hvor Mattilsynet finner feil og mangler under smilefjestilsynet, bør sørge for å gjøre endringer og utbedringer av varig karakter, slik at forholdene også er i orden når vi kommer tilbake på runde nummer to til høsten.
Smilefjesrapporten kommer ellers i tillegg til den ordinære tilsynsrapporten.