Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post. Se lenger ned for mer informasjon.
Faller som fluer
Den har også det lille ekstra i form av sødme og bløthet som gjør at nordmenn faller som fluer. Hemmeligheten ligger i litt cabernet sauvignon og merlot i tillegg til sangiovese.
Og selvsagt den gunstige prisen. Første årgang i Norge var 1997 og den kostet 104 kroner.
Les om 1997-årgangen av denne vinen
På disse 14 årene har den altså stått tilnærmet dønn stille hvilket gjør at vinen fortsatt stiller sterkt til tittelen Italias beste rødvinskjøp, selv om konkurransen er mye tøffere i dag enn i 2000.
90 poeng gang på gang
Monte Antico har siden lanseringen på 1980-tallet vært en stor suksess også i USA. Bak vinen står nemlig den viktigste eksportøren av italiensk vin til USA, Empson & Co. Godt hjulpet av det faktum at den gang på gang oppnådde 90 poeng hos Wine Spectator.
Les mer om Monte Antico-suksessen
Noe som er sensasjonelt for en vin som ikke kommer fra et av Toscanas historiske slott, og heller ikke bærer Chianti- enn si Chianti Classico-stempelet.
Magnum eller boks
Mannen bak vinen er ikke først og fremst Neil Empson, men en av Italias mest kjente vinmakere, Franco Bernabei. Det er utvelgelsen av druematerialet som gjør denne vinen så vellykket. Vinmakingen som sådan er enkel, med ett års modning i primært stor brukte fat. Bernabei bruker franske, men ikke nye fat for de franske» druene.

