Han peker på at den bransjeorganisasjonen for alkoholnæringen i England ,Portman Group, har vurdert tilsvarende "alkois produkter" og anbefalt handelen og serveringssteder om ikke selge disse produktene.
- Ber butikker og serveringssteder om å ikke selge is med alkoholinnhold
(Oslo 16. mai) Vin og Brennevinsimportørenes (VBFs) Dagligvarekomité tar sterk avstand fra produkter som kombinerer alkohol med typiske barneprodukter som iskrem og sjokolademelk. Dette er spekulative produkter som vi ikke ønsker skal selges i Norge, sier
Redaksjonen
16 Mai 2003 - 15:15
VBFs Dagligvarekomité som organiserer leverandørene av flaskedrinker, sider og lettvin, har et sterkt fokus på at medlemmenes produkter skal være utformet slik at de klart signaliserer at dette er produkter som inneholder alkohol og er beregnet på voksne forbrukere.
- Alkohol ikke skal kombineres med typiske barneprodukter som is da dette gir helt feil signaler i forhold til barn og unge. Dette er retningslinjer som alle våre medlemmer har forpliktet seg til å følge. Produkter som den omtalte Freaky Ice hvor alkohol kombineres med vannis, er et spekulativt produkt som vi tar sterk avstand fra og oppfordrer dagligvarehandelen og serveringssteder til ikke å selge, sier Ottesen
Brev til importør
Ottesen understreket at selskapet som importerer Freaky Ice til Norge ikke er medlem av VBFs Dagligvarekomité eller Vin- og Brennevinsimportørenes Forening (VBF).
- Dagligvarekomiteen vil ta kontakt med den norske importøren av Freaky Ice hvor vi informerer om næringens etiske retningslinjer og oppfordrer importøren om å ikke lansere produktet i Norge, sier Ottesen.
Ansvarlig næring
VBFs Dagligvarekomité understreker behovet for at næringen, handelen og serveringsbransjen er sitt ansvar bevisst i forhold til nye alkoholprodukter som introduseres på det norske markedet.
- Dagligvarekomiteen har en god dialog med handel og serveringsbransjen. På samme måte som alkoholnæringen har også disse et sterkt fokus på at alkoholproduktene skal være utformet på en ansvarlig måte. Vi forventer derfor ikke at produkter som Freaky Ice og tilsvarende vil få noen stor distribusjon, sier Ottesen
Om VBFs Dagligvarekomité:
VBFs Dagligvarekomite organisere leverandører av vin og brennevinsbaserte produkter for salg i dagligvarehandelen. VBFs Dagligvarekomité ble opprettet i desember 2002 og har som hovedformål er å promotere ansvarlig konsum av denne type alkoholholdige drikkevarer.
Kontaktperson
Jan Ottesen Informasjonssjef VBF
Mob. 900.91.037 Tel. 22.04.82.08
Forsiden akkurat nå