Bache-Gabrielsen i Orcan
Fra nyttår bytter Bache-Gabrielsen partner i Norge og går fra Haugen-gruppen til Orcan Beverage. Der sitter Ola Nersnæs som i sin tid var med på å løfte cognacmerket opp til en suveren markedsleder.
Redaksjonen
18 November 2004 - 01:00
Bache-Gabrielsen er fremdeles det største brandet i Norge. Bache-Gabrielsen 3 kors er markedsleder i sitt segment. Det samme er xo og det som kalles extra fra samme produsent. Men totalt er volumet til Tiffon med sine to brand Braastad og Bonaparte ligger et hestehode foran i øyeblikket.
Bache-Gabrielsens solgte volum har stått på stedet hvil de tre siste årene mens cognacmarkedet totalt har økt. Hittil i år er økningen på 7,8 prosent. Faktisk er det de siste 12 måneder solgt hele 2,864 millioner helflasker (70 cl).
At ikke Bache-Gabrielsen har fått del av økningen, har nok uroet mannen med norske aner og kan være en av grunnene til at han nå forlater Haugen-gruppen.
Da er det selvfølgelig trygt å henvede seg til Orcan Beverage og Ola Nersnæs som til de grader kjenner produktene og produsenten fra før av. Nersnæs bekrefter at selskapet fra nyttår tar over, men er ikke villig til å kommentere ut over det.
Antoine Braastad har gjort en iherdig innstats på det norske markedet for selge sitt selskaps produkt og på den måten skapt en nærhet til markedet som Bache-Gabrielsen ikke på samme måte har fått til. Nå vil det trolig bli satset mer på den strategien fra Orcans side.
Etter hva Apéritif erfarer skal Orcan være agent for Bache-Gabrielsen i Norge mens logistikk og importørfunksjonen er lagt til Vectura.
Vinmonopolets satsingsområde i mars neste er år cognac. Av 20 cognacer som polet vil ta inn av såkalte usminkede er hele fire fra Bache-Gabrielsen. Det må være en god start for Orcan og dets franske følge.
Forsiden akkurat nå