11. (10) Portugal - 1,9% (2,6 / 2,4 / 2,4)
Australia størst i Sverige
Systembolagets statistikk for det totale vinsalget for den første halvdelen av 2007 er klar. Den viser at det er den nye verden som gjelder for svenske konsumenter.
Redaksjonen
05 September 2007 - 17:33
Både Australia og Sør-Afrika tar markedsandeler. Australia øker med så mye som 33 prosent. Sør-Afrika øker med tre prosent.
Vellykket BiB
Det er en vellykket rekke BiB-lanseringer som ligger bak økningene. Og selvsagt at boksene fortsetter å selge bra etter lansering. Fem av de ti mest solgte boksene på Systembolaget er fra Australia, skriver wownews.se.
Positiv trend
Sør-Afrika har hatt en positiv trend gjennom hele 2000-tallet. Men spørsmålet er om det begynner å toppe seg, ettersom fremgangen er mindre enn i tidligere år.
Ille for Portugal
Den gamle verdens vinland ligger selvsagt blant de fem på topp, men er i ferd med å miste markedsandeler. Spania har måttet gi seg etter flere års dominans, Frankrike mister litt markedsandeler samtidig som Italia aldri har lyktes i å etablere seg som svenskenes vinland nummer en.
Verst rammet er likvel Portugal.
Spørsmålet er hva den gamle verden har å sette inn av skyts mot den nye verdens fingerspissfølelse for hva konsumenene vil ha. Skal de konkurrere med samme type viner eller satse på originalitet?
De ti største
Her er de ti største landene i første halvår av 2007 (vin uten sterkvin). Første tall i parentes er landets plassering i samme periode 2006. De siste tallene i parentes er markedsandeler i prosent i samme periode 2006, 2005 og 2004.
1. (4) Australia - 16,7 prosent (12,6 / 10,4 / 10,5)
2. (3) Sør-Afrika - 15,7 prosent (15,2 / 14 / 10,8)
3. (1) Spania - 15,2 prosent (16,7 / 17,7 / 8,1)
4. (2) Italia - 15,1 prosent (15,5 / 17 / 18,1)
5. (5) Frankrike - 9,7 prosent (10,0 / 10,2 / 11,9)
6. (6) Chile - 7,2 proent (7,3 / 8,5 / 9,7)
7. (7) USA - 5,0 prosent (6,3 / 6,8 / 5,9)
8. (8) Tyskland - 5,0 prosent (4,7 / 4,7 / 4,9)
9. (9) Ungarn - 3,6 prosent (3,9 / 4,1 / 4,4)
10. (11) Argentina - 2,2 prosent (2,3 / 1,5 / 0,6)
Forsiden akkurat nå