Mens vinprodusenter i Frankrike er av den oppfatning at en flere hundre år gammel vinkjeller er et tegn på bedre vin, er holdningen en annen i Spania. Bodega etter bodega har i det siste tiåret inngått samarbeid med verdensberømte arkitekter for å skape driftige visuelle landemerker i et ellers fredfylt og innimellom kjedelig landskap.
Vi står ved inngangen til Portias nye bodega, nær motorveien A1 mellom Madrid og Burgos. Vinområdet er Ribera del Duero som i de siste årene har utfordret Rioja både som vineksportør og gjennom arkitektur som har skapt internasjonal oppmerksomhet.
Største vinland i 2015
Guiden viser oss rundt i den stjerneformete bodegaen skapt av Lord Norman Foster, som sto ferdig i slutten av 2010. Dette er Fosters første jobb i vinverdenen og eieren Faustinos første byggverk i Ribera del Duero.
Fra inngangshallen kan man gjennom enorme vinduer se ned på rom fylt opp med fat og flasker, «dormitorios» (soverom) hvor flaskene lagres i store trehyller av eik. I den andre stjernen kan man følge hele innhøstningen og gjæringen, også her gjennom like store vinduer.
I full skala kommer Portia til å produsere 1 million flasker årlig. Portia er allerede godt etablert. Blant annet ble deres Portia Prima valgt (etter en blindtest) som en av vinene til Nobelfesten i Oslo i 2011.
Til tross for at spanske vinprodusenter har fordoblet sin eksport i løpet av de siste ti årene, og trolig kommer til å passere Frankrike i 2015 som verdens største vinland, er en bodega til 25 millioner euro likevel en dristig investering.
Hevn over prins Charles
Bare i Ribera del Duero finnes 250 bodegaer som produserer mer enn 1100 vinmerker. Med denne suksessen som bakteppe ønsker flere å gjøre en gest overfor miljøet og historien gjennom et arkitektonisk mesterverk. Og nesten alle vi snakker med på de mange bodegaene sier at det ikke finnes noen konflikt mellom å vise frem enestående arkitektur og å produsere god vin.
-Folk kommer for vinens skyld, den var her først og det er den som er årsaken til at vinprodusenten kan bygge disse vinkjellerne, sier guiden hos Portia.
Like før Portia, besøkte vi hovedstaden i vinområdet Ribera del Duero, nemlig Peñafiel. Nedenfor det berømte slottet på toppen (som nå inneholder et fantastisk vinmuseum) har en annen av de tradisjonsrike produsentene, Protos, engasjert nok en verdensberømt arkitekt.
Briten Richard Rogers fikk dermed en søt hevn over prins Charles som sørget for at Rogers fikk sparken fra et prosjekt i Chelsea siden prinsen «ikke likte det». Det er altså ikke bare Oslo-politikere som «sliter» med moderne arkitektur.
Konkurransen med det imponerende slottet ovenfor gjorde at Rogers valgte å legge en del av Protos-kjelleren under jorden. Han reduserte bygningens størrelse og la den i flukt med landskapet og skapte dermed et inntrykk av at store vinfat stikker opp av jorden.
I en annen Ribera-landsby, Roa, hvor mange små vingårder ligger, har arkitekten Barozzi Veiga skapt et annet arkitektonisk høydepunkt. Nemlig hovedkontoret for områdets produsenter, Consejo Regulador. Det er oppført i utkanten av landsbyen ved hjelp av stein fra området. Viega ble belønnet med prisen Young Architect of the Year 2007 for tegningene til prosjektet.
Snur trenden
Og slik fortsetter det. Rundt om i den en gang så isolerte vinregionen dukker stadig nye arkitektoniske vidundre opp, omtrent som paddehatter. I dag tar flere enn 100 av områdets produsenter imot besøk. Bare for noen år siden var de eneste besøkende oppkjøpere og vinskribenter. Nå har mange av vinkjellerne både restauranter, butikker og guidete turer.
Men den virkelige boomen for vinarkitektur startet hos naboen Rioja på 90-tallet. Siden den gang har internasjonale arkitektkjendiser som Frank Gehry, Santiago Calatrava og Zaha Hadid forandret landskapet gjennom banebrytende bygninger av titan, glass og stål i et område som for kort tid siden var dominert av murstein og trebjelker.
Og kontrasten mellom middelaldersarkitekturen som fortsatt er synlig overalt i dette rustikke og tidløse landskapet, og de moderne byggverkene, er spektakulær.
Frank Gehrys fargesterke og typiske titantak i rosa, sølv og gull med sine skrå, asymmetriske former ligger midt i byen Elciego. En svært tradisjonsrik by hvor det høyeste punktet alltid var kirken.
Gehry måtte derfor redusere høyden. -Det er ikke lov å bygge høyere enn kirken i gamle byer, forteller Marie-Therese Pachmann, PR- og kvalitetssjef på Hotel Marqués de Riscal, Gehrys mesterverk inne i bodegaen med samme navn.
Uten tvil er Gehry-bygningen, på samme måte som alle de andre nyskapningene i Rioja, et resultat av den såkalte Bilbao-effekten. Altså at en gammel by preget av nedgang får en ekstraordinær bygning, i dette tilfellet Guggenheim-museet, som gir enorm medieoppmerksomhet og dermed bidrar til å forandre byen totalt.
• Smak Riojas beste viner 9. oktober
Øker vinsalget
Kanskje var det ikke så rart at sjefen for Marqués de Riscal, Alejandro Aznar, kontaktet den berømte kanadiske arkitekten med håp om å skape noe tilsvarende for «trauste» Rioja. Gehry sa først nei, han hadde ingen relasjoner med vin eller denne type arkitektur (vinkjellerne skal jo først og fremst fungere som produksjonslokaler). Men han lot seg overtale til å besøke Marqués de Riscal. Der fikk han smake en vin fra 1929, Gehrys fødselsår, og da var saken avgjort. Kort tid etter ble avtalen signert. Alle hans skisser er rammet inn og henger i restauranten.
Å bruke en internasjonal kjendis viste seg å bli et skup. Rundt den fantastiske bygningen er det nå bygd en liten by med restauranter, kafeer, områder for vinsmakinger og omvisning. Turistene kommer i titusentalls. Og enda viktigere, eksporten av vin til det viktige amerikanske markedet har økt med 20 prosent, midt oppi finanskrisen.
Det samme kan sies om Santiago Calatravas monumentale skapning rett utenfor byen Laguardia, bare to kilometer fra Gehrys. Calatravas lange bygning med et robust tak av aluminium står i skarp kontrast til fjellet i bakgrunnen. Også vinen som produseres der, Ysios, har oppnådd stor framgang siden åpningen av bodegaen, og året rundt besøkes den av mengder med turister. Det var faktisk Calatravas blanding av et futuristisk eksteriør med en tradisjonell vinkjeller innvendig, som satte i gang en nesten febrilsk jakt på spennende arkitekter blant Riojas vinprodusenter.
Arkitekter som ikke bare skapte bemerkelsesverdige hus, men også var internasjonalt anerkjente og kunne plassere bodegaen på verdenskartet av andre grunner enn smaken alene.
Vinmuseum
I Haro, Riojas hovedstad, finnes flere enn 20 store bodegaer i et område som kalles «jernbaneområdet», rett utenfor sentrum. Og selv her har velkjente arkitekter omskapt gamle bodegaer. En av de aller eldste er Lopez de Heredia. Fylt til randen med lange tradisjoner, fortsatt familieeid (en av eierne bor fortsatt i bodegaen) og med et kontorlokale som ikke har forandret seg mye siden 1920.
Mercedes Lopez de Heredia tar oss med på en tur i den gamle bodegaen og forteller historien om hvordan de fikk den hippe, trendy og internasjonalt kjente irakiske arkitekten Zaha Hadid til å skape et vinotek med plass for vinsmaking og salg, midt blant den gamle bodegaens mange bygninger.
-Vi har en gammel trekiosk som ble brukt på verdensutstillingen i Brüssel i 1910. Den var i god stand, men demontert. Vi ville sette den sammen igjen, men innså at den ikke kunne utsettes for sol, regn og vind. Derfor tok vi kontakt med Zaha Hadid i London og spurte om hun kunne skape en moderne bygning rundt den gamle kiosken. Det ville hun, men den gangen var hun heller ikke så ettertraktet, sier Mercedes.
På en høyde utenfor Haro har Bodegas Regalia de Ollauri engasjert den spanske arkitekten Javier Arizcuren for å skape et byggverk som delvis er gravet ned i grunnen og som «tennes» om natten og derfor ses over hele området. Ikke langt unna denne bodegaen, i landsbyen Briones, ligger et vakkert vinmuseum, Dinastia Vivanca, med 9.000 kvadratmeter utstillinger og en hage fylt med flere enn 200 ulike typer vinstokker.
Skapt ny DO
I byen Samaniego, ikke langt unna, fikk Bodegas Baigorri arkitekten Iñaki Aspiazu til å lage et glasslott av en bodega med utsikt over hele Rioja-området.
I den lille byen Fuenmayor har Pagos del Rey bygget en bodega med store skorsteiner som gjør at den ser ut som et skip. Et stort seil på fremsiden understreker denne følelsen. Arkitekten er Francisco Navas.
Utenfor Logroño, en moderne by med mange av Riojas mest kjente bodegaer, en rekke vinoteker og restauranter, har Bodega Darien skapt hvite bokslignende bygninger som kan ses på lang avstand. Og der fargen på eksteriøret skifter avhengig av hvordan sola skinner. Arkitekten bak er Jesus Marino Pascual.
Den franske arkitekten Philippe Mazieres har nylig avsluttet sitt byggverk for Bodegas Viña Real på veien mellom Logroño og Laguardia. Det består av en enorm bygning formet som et vinfat i rødt sedertre fra Canada. Og overalt bygges det nye moderne bygninger for å huse «gamle» viner.
Om du vil, kan man si at den nye arkitekturen i Rioja og Ribera har skapt en ny type DO (denominación de origen) som kommer i tillegg til den opprinnelige.
Foto: Carin Tegner
Reisetips for Ribera del duero og Rioja
De viktigste Rioja-bodegaene befinner seg innenfor grensene til Rioja Alta, primært på sørsiden av Ebro, og Rioja Alavesa, på nordsiden av elva.
Nesten alle de store bodegaene ligger mellom Haro og Logroño. De er åpne mellom 9.30-13 og 16-18. Men sjekk likevel hver enkelt bodegas tider på forhånd. Mindre bodegaer bør kontaktes før avreise, men de fleste åpner likevel sine dører for spontane besøk. Turistbyråene i Haro eller Logroño hjelper gjerne med kontakter eller telefonnummer.
Ribera del Dueros vinmarker strekker seg langs elva Duero fra Soria og helt til grensen mot Portugal. De fleste av de i alt 250 bodegaene ligger imidlertid mellom Aranda del Duero og nesten til Valladolid.
Rundt 100 av dem er i dag åpne for publikum, men noen bør likevel kontaktes i forkant. Den beste måten å finne ut hvor og når er å kontakte Ribera del Dueros hovedkontor, Consejo Regulador, i Roa som tilbyr et hefte med oversikt over alle besøkbare bodegaer.
Mer informasjon om områdets viner finnes her: www.riojawine.com og www.riberadelduero.es.
Overnatting
Det nyåpnete hotellet Viura i den lille landsbyen Villabuena de Álava i Rioja Alavesa er det beste og mest spennende overnattingsalternativet i hele Rioja. Hotellet er en sammenhengende rekke med betongbokser som synes å «flyte» ut av landsbyens torg. Rust og betong i et organisert kaos, som om det var signert Picasso.
Haro er et annet bra sted å bo. Best, men ganske eksklusivt, er ETH Hotel i Los Nogales 1. Et annet alternativ er å bo i den lille vakre landsbyen Laguardia, nær Calatravas imponerende bygning. Er du på budsjett er Larretxori, Portal de Paganos, et godt valg, eller det noe dyrere Pachico Martinez, Sancho Abarca 20.
Men om du virkelig vil ha en opplevelse utenom det vanlige og har råd til det, er en natt på Hotel Marqués de Riscal midt i Frank Gehrys mesterverk i Elciego, selvsagt det du skal gå for.
I Ribera del Duero bør du ikke gå glipp av Convento Las Claras i Peñafiel. Et tidligere kloster midt i byen som er forvandlet til et utmerket hotell med en like bra restaurant.
Og vil du kombinere vinsmaking og overnatting, kan Arzuaga på veien mellom Aranda del Duero og Valladolid være et godt alternativ.
Måltider
Et must i Ribera del Duero er restaurant Mannix i den lille landsbyen Campaspero, sør for Peñafiel. Parker bilen på det store torget og spør deg fram. I en av bakgatene ligger restauranten som bare serverer én eneste rett, lechazo asado, langtidstekt dielam. Fantastisk godt, spesielt sammen med områdets vin.
I Rioja ligger de fleste restauranter i Haro, og best av dem er Beethoven 1 og Beethoven 2, midt i sentrum. Om du har stort budsjett, skal du velge den énstjerners restauranten på Hotel Marqués de Riscal, en stor matopplevelse skapt av Francis Paniego.
Atkomst
Fra Madrid er det 200 km til Ribera del Duero og fra Aranda del Duero når du Rioja innen en time med bil. Leiebil er ellers et must. Kollektivtilbudet er dårlig utbygd.