Kreativiteten og innovasjonsgleden blomstrer som aldri før i norsk bryggeribransje. I kategorien Innovasjon i kåringen Årets Øl er det påmeldt hele 26 ølmerker som alle er lansert eller relansert etter 15. oktober i fjor.
I alt 11 bryggerier står bak nyvinningene som kommer fra alle kanter av landet, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.
Ikke bare smak
Det er en meget faglig sterk jury som skal velge ut det mest innovative av disse. I juryen sitter Trond Blindheim, rektor Markedshøyskolen, Steinar Killi, førsteamanuensis i industridesign, Arkitektur- og Designhøyskolen og Stein Øvre, grafisk designer i Creuna. Dessuten representanter for de fire aktørene som står bak prisen, Aase E. Jacobsen, Apéritif, Jørn Tore Persen, Ølakademiet, Per Ø. Arnesen, Ølportalen og Gustav Foseid, Norbrygg.
Det er altså ikke bare smaken som betyr noe, men også design, både emballasje og etikett, strategi, vekstpotensial, nytteverdi og selvsagt originalitet og nytenkning.
Stor spennvidde
Klassen Årets Øl-Innovasjon har stor spennvidde i smak, øltyper og produksjonsmetode. Her er alt fra øl laget av klassiske- og mikrobryggerier, til gårdsbrygg og øl laget i samarbeid med utenlandske aktører. Spennvidden er stor og det er påmeldt alkoholfritt øl, lager, øl lagret på eikefat, rødt surøl, juleøl, til mørke øltyper som porter og stout.
Hovedprisen i 2014
Det er tredje år på rad at Årets Øl kåres. I 2012 vant Sur Megge fra Haandbryggeriet i Drammen innovasjonsprisen. Kun norske bryggerier deltar. Klassen Årets Øl-Innovasjon er først ut og deles ut på en middag i Stavanger 15. november.
Hovedkåringen foregår som en kombinasjon av nettbasert publikumsnominering på aperitif.no og en endelig vurdering av et ekspertpanel. Resultatet av disse rundene offentliggjøres i februar 2014.
Følgende ølmerker og bryggerier er påmeldt i konkurransen Årets Øl-innovasjon 2013:
Foto: Jan Khür