Ekebergrestauranten i Oslo ble nylig gjenåpnet for publikum. Etter en omfattende renovering fremstår nå denne fasjonable restauranten som en av Oslos virkelige storstuer. Benytt anledningen til å møte Garofoli, smake hans flotte viner samt nyte et måltid av ypperste klasse - alt på smakfulle Ekebergrestauranten.
(OBS! Arrangementet er fulltegnet)
Etter andre verdenskrig overtok Gioacchinos to sønner, Franco og Dante, bedriften, og fokuserte på en restrukturering og effektivisering av huset med et sterkt fokus på dets kjerneområde; vin. Brødrene delte arbeidet mellom seg for å kunne konsentrere seg om sine respektive felt. Franco på det tekniske, mens Dante fikk ansvaret for markedsføring og å plukke opp trender innen markedet.
Under etterkrigstiden fant det sted et skifte innen vinpreferanse i Italia. Det var ikke lenger salg av vin i store kvanta som var etterspurt, men derimot flasketappede viner - og en spesiell hvitvin ble kjent overalt hvor man dro; "Verdicchio". Garofoli har alltid ligget i forkant av, og har spilt en ledende rolle innen utviklingen av denne. På femtitallet besluttet Garofoli å tilby konsumentene en flasketappet utgave for salg i butikk av den gode vinen som tidligere kun ble solgt over disk i kafeer og restauranter. Vin hadde dermed gått fra å ha en anonym tilværelse til å bli klart identifisert med produsenten. Garofoli hadde en enorm suksess ettersom de hadde en god markedsforståelse, samt at deres produkter var rettet mot et voksende kjøpesterkt marked. Suksessen førte til en utvidelse av produksjonskapasiteten og innføringen av et av de første helautomatiske tapperiene i Italia.
Tidlig på syttitallet kjøpte Garofoli opp eiendommene Massignano di Ancona (1970) i området der Rosso Cònero-vinene dyrkes, samt Montecarotto (1974) hvor Verdicchio er plantet. Senere ble dette utvidet med Paterno di Ancona, Rosso Cònero (1978), som et ledd i et fokus på kontinuerlig forbedring av produktene - i tråd med trendene i markedet.
I begynnelsen av 80-årene var Garofoli nok en gang blant de toneangivende med sin lansering av en "Novello"-vin, en vin som innebærer bruken av en karbon-maserasjonsteknikk.
Markedet hadde på denne tiden begynt å stille strengere krav til produsentene og Carlo fikk brynet sine kunnskaper innen ønologi med fremstillingen av en rekke viner som har bidratt til Garofolis renommé. I dag er huset anerkjent som ledende innen sitt felt og regnes som et eksempel til etterfølgelse for hele regionen.
For Verdicchio har Garofoli redusert uttaket per hektar samt startet innhøstingen når druene er fullmodne, noe som har resultert i en fyldigere og mer kompleks vin - igjen i tråd med markedets ønsker. Huset har dessuten gått bort fra den tradisjonelle amforaflasken, og benytter i stedet den klassiske bordeauxflasken.
I dag er Gioacchino Garofoli Wine House et familieeid aksjeselskap, fremdeles drevet av familien Garofoli selv. Garofoli Wine House kjennetegnes av kontinuerlig oppdatering av produksjonsteknikker, men med respekt for tradisjon og historien bak vinproduksjonen. De er oppmerksomme på endringer i trender, men lojale til verdiene og særegenhetene i deres produksjonsområde i Marche. Vinene er et perfekt resultat av lidenskap og tradisjoner.
MENY Garofoli Winemakers Dinner på Ekebergrestauranten 25. april 2005 * Apéritif Garofoli Brut Spumante * Ristede kamskjell på appelsin - braisert Cavolo Nero, hollandaise Serra del Conte 2004 ** Tunfisk "konfit" posjert i olivenolje, serveres med en kaperssalsa Kòmaros 2004 Farnio Rosso Piceno 2003 *** Pancettabakt kalvefilet på steinsopprisoni og Sabasjy Grosso Agontano Rosso Conero Riserva 2001 Piancarda Rosso Conero 2001 **** Panna cotta Domori, frisk sitrussalat Dorato Moscato Passito * Kaffe * |
Mer om vinene vi skal smake til middagen:
Arrangementet er nå avholdt
Ring Apéritif på 930 69 873 dersom du ikke finner frem.
Ja, jeg vil ha melding om nye kurs pr. e-post | ||||||
|