Sannheten er faktisk at selskapet hans sitter på store lagre av Bordeaux.
Tadashi Yasuda i Enoteca, Japans største kjøper av en primeur, sier til decanter.com at 2005 fikk to tette. Først på grunn av valutakursene og deretter som følge av generelt høye vinpriser.
Priser seg ut - En flaske Chateau Lafite 2004 koster 17.000 Yen (NOK 870), men for 2005-årgangen var prisen 69.000 Yen (NOK 3.560). Selv med våre kunder, så er antall kjøpere veldig lite. Japanerne elsker Bordeaux, men vinene priser seg selv ut av markedet, sier Yasuda.
Yasuda er ikke veldig optimistisk når det gjelder prisene for 2006-årgangen.
Uinteressant
- Kvaliteten var god og opp til superb for noen produsenter, men det var ikke slik på jevn basis. Jeg hadde mange diskusjoner med eiere og negocianter da jeg var i Bordeaux, og jeg fikk følelsen av at med nye markeder som Kina og Midt-Østen så er tradisjonelle markeder som Japan og Storbritannia uinteressante for dem, sier han.
- Det kan tenkes at prisene synker litt, men produsentene er godt fornøyde etter fjoråret. Derfor ønsker de å holde prisene oppe. Jeg forventer ikke veldig mye endringer i forhold til i fjor.
Flere årsaker
Til tross for at Japan er et utviklet marked i Asia når det gjelder fine viner, så er det ikke et stort marked for en primeur. Ernie Singer i kjeden Millesimes skylder på mangelen på skattelette for vininvesteringer, mangelen på lagringssteder og at deler av markedet ikke er sofistikert nok.
Japanernes vinkonsum økte med 5.5 prosent i 2005 til 2.4 liter per person. Hele 61,5 prosent av konsumet var importerte viner.