Vil lære mer
Restaurantbransjen i Fredrikstad håper at ansatte skal få delta i opplæringen i Ansvarlig Vertskap.
Redaksjonen
17 Februar 2009 - 15:00
- Én ting er at lederne går på kurs. Men hvis lederen ikke er like flink til å formidle budskapet, er vi like langt. Det er den enkelte dørvakt, servitør og kokk som er i direkte kontakt med gjestene, sier Marcus Nagele ved Major-Stuen i Gamlebyen til f-b.no.
Interne kurs
- Når vi har hatt et internt kurs i vinsmaking, selger vi betydelig mer vin etterpå, fordi servitørene er blitt dyktigere, sier Nagele.
Han synes det er et viktig signal til publikum om at bransjen vil drive seriøst og bryr seg, og håper at dette kan bidra til å gi økt fokus på sikkerhet og gi utelivsbransjen et mer seriøst omdømme. Selv om mange bedrifter driver intern opplæring, synes han det er stor forskjell.
- Det blir mer alvor over det når det er en ekstern som setter fokuset, enn at jeg som leder sier "gjør sånn" eller "ikke gjør sånn". Jeg tror dette kan være med på å løfte hele bransjen, sier han.
Støtte fra kolleger
Per Anders Møller er vaktsjef ved Hawk, og har kjørt en del ordenskurs for dørvakter. Også Møller er positiv, og ser gjerne at man ser en sammenslåing eller bredere samarbeid mellom ordenskursene og opplegget i regi av Ansvarlig Vertskap.
Lærer av hverandre
Administrerende direktør Vidar Høistad ved Rica City Hotel mener kurset er svært relevant og nyttig.
- Det er også veldig bra at vi i bransjen kan møtes og dele erfaringer på denne måten, vi kan lære av hverandre. Da kan også reglene håndheves likt, i stedet for at hvert enkelt sted driver for seg selv.
Også han vil ha tilsvarende opplæring for ansatte. Dersom det ikke bli i regi av Ansvarlig vertskap, har han intensjon om internopplæring i bedriften.
Forsiden akkurat nå