I tillegg til at butikkene bør få selge sterkere øl, må reglene for produktomtale av øl endres, mener Fremskrittspartiet.
– Det er et stort paradoks at norske bryggerier ikke har mulighet til å fortelle om sine norske produkter, mens Vinmonopolet fritt kan markedsføre utenlandske produkter på sine nettsider, sier nestleder Per Arne Olsen i Fremskrittspartiet til NTB.
LES OGSÅ: Vil vurdere «sladding» av Vinmonopolet
– Godt norsk kvalitetsøl blir hemmeligstemplet av dagens lovverk. Dette fører til at norsk bryggerikultur, matkultur og arbeidsplasser rammes, sier Olsen.
LES OGSÅ: Nytt nei til ølbilder
Han mener norske ølprodusenter må gis mulighet til å selge øl med en alkoholholdighet på inntil 7,5 prosent i vanlige matbutikker.
– Det eksisterer mengder av norsk øl som er tilpasset norsk mat. Problemet er at forbrukerne er avskåret fra både informasjon og tilgjengelighet til disse kvalitetsproduktene. Det må vi snarest endre på, sier Frp-toppen.
Han mener de foreslåtte regelendringene vil bidra til å vri alkoholforbruket fra brennevin til svakere produkter.