– Det har vært en fantastisk utvikling blant norske bryggerier og utvalget av spennende ølsorter. Neste skritt bør være å få norskprodusert humle og malt slik at forbrukeren får et helnorsk øl fra A til Å. Vi vil være med å løfte frem de som vil satse på dette med Spesialitet-merket, sier adm. dir. i Matmerk Nina Sundqvist i en pressemelding.
I dag innehar ca. 200 unike norske smaksopplevelser merket Spesialitet, samtidig som interessen for både lokalmat og lokalt øl er kraftig stigende.
- Fram til nå har øl ikke vært omfattet av våre merkeordninger, men vi mener dette vil tilføre verdi til både produktet selv og merket Spesialitet. Forbrukerne verdsetter i stadig større grad norsk mat og drikke sammen i et helhetlig måltid. Tiden er inne for å komplettere de unike smaksopplevelsene vi allerede har i stallen, med øl som ny kategori, fortsetter Sundqvist.
Hovedkravene for å få tildelt Spesialitet-merket er at et produkt skal ha kvaliteter utover standardprodukter i samme produktkategori, f eks gjennom bruk av en spesiell råvare, oppskrift eller produksjonsprosess. Unødig bruk av tilsetningsstoffer skal unngås og produktet skal gi en unik smaksopplevelse.
– Siden øl i all hovedsak består av norsk vann og importert malt, humle og gjær har vi i kravsettet besluttet at norskprodusert øl som ønsker å bli vurdert for å få Spesialitet-merket, enten må ha norskprodusert malt eller humle. Hensikten med kravet er å stimulere til norsk verdiskaping av humle og malt.
Direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen sier det allerede er i gang forsøk med norsk humle og malt og et stort antall bryggerier er involvert.
– Det skal enormt mye til å erstatte de mengdene som importeres i dag, men norsk malt og humle vil helt sikkert bli brukt for spesialøl, både fra små og store bryggerier.
Nome tror at en Spesialitet-merking vil stimulere til norsk råvareproduksjon.