Flere forslag som skal begrense omtale og markedsføring av alkohol, er lagt fram i Frankrike. Forslagene kommer i forbindelse med utformingen av statens politikk på området for årene 2013 – 2017, skriver decanter.com.
Omstridt lov
Blant forslagene er ønsket om å forby markedsføring av alkohol på nettet, hvilket også vil omfatte blogger og sosiale medier. Produsenter, vinbutikker og nettsider innen turistnæringen skal imidlertid ikke omfattes av forbudet, ifølge forslaget.
Det er en revisjon av den omstridte Evin-loven fra 1991 som regulerer tobakk- og alkoholreklame, som er utgangspunktet for innstrammingen. Selv om den forrige og konservative presidenten Nicolas Sarkozy var positiv til denne loven, blir den ofte kalt sosialistisk. Spesielt siden dagens president sosialisten Francois Hollande sørget for at reklameforbudet også omfatter TV fra og mer i år. Og nå altså også enkelte digitale plattformer.
Beskytter de unge
– Vi må forsikre oss om at unge mennesker mellom 12 og 17 år ikke blir eksponert for alkoholreklame, sier professor Michel Reynaud, som står bak en rapport om alkoholens skadevirkninger og tiltak mot disse.
Han framhever funn som viser at det er tre ganger så høy sannsynlighet for at ungdom som har tilgang til innhold på nettet drikker alkohol som de som ikke har det.
En kampanje mot forslagene er lansert. I en appell til myndighetenes bes det om et skille mellom vin og annen alkoholholdig drikke samt at det tas hensyn til arbeidsplassene og inntektene tilknyttet vinindustrien i landet.