Ølsalget var 10 prosent høyere enn i fjor, mens salget av flaskevann økte med hele 20 prosent sammenliknet med juli i fjor.
– Vi drikker sunnere enn noensinne. Vann tar andeler fra brus, alkoholfritt øl og lettøl øker kraftig, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
Den lange varmeperioden over store deler av landet i juli var svært kjærkommen for landets bryggerier. Dårlige julimåneder de siste årene har dermed rammet norske drikkevareprodusenter hardt.
– Mange vil nok tro at salget av utepils skyter i været når varmen kommer, men det viser ikke salgstallene, sier Petter Nome.
Økningen av ølsalget har i all hovedsak skjedd i dagligvare, mens det sank på puber, barer og restauranter. Nome tror det skyldes at nordmenn helst drikker øl på hytta eller på terrassen hjemme.
– Utenlandske turister skremmes nok dessuten av prisnivået på øl i det norske utelivet og drikker heller vann.
I volum er det tradisjonelt butikkøl i klasse D som er desidert størst, med 23,5 millioner solgte liter i juli. Det var 8,9 prosent mer enn i fjor. I prosent er det sterkøl som øker mest, med 48 prosent vekst, til 129 000 liter.
– Veksten for sterkøl handler om selektiv drikking av dyrere øl, ikke fyll, fremholder Petter Nome.
Svakere øltyper og alkoholfritt øl øker mer enn det vanlige butikkølet. Disse trendene har vart over lengre tid.
Mange lesket også strupen med cider i juli. Det ble økning på 28 prosent, til over 114 000 liter.
Mens brussalget økte med beskjedne 0,5 prosent, som likevel utgjør 38 millioner liter brus, steg salget av vann på flaske med 20 prosent. Veksten kom i i dagligvarebutikker, kiosker, og på kafeer og restauranter.
Bryggeri- og drikkevareforeningen er ennå ikke klar med tallene for det totale sommersalget.
LES OGSÅ: Postgigant vil levere alkohol på døra