I vår del av Europa rynket mange på nesen da de første maratonene gjennom Bordeaux’ vinmarker fant sted. Idrett og alkohol hører ikke sammen, men i Frankrike ser man annerledes på det. Der er både idrett og vin kultur. Og kan som sådan leve harmonisk side om side.
Økende popularitet
Maratonen passerer i midten av hver september gjennom Médoc og dermed verdens mest berømte vinmarker som Saint-Julien, Pauillac, Haut-Médoc og Saint-Estèphe.
Her kan du lese om områdene som passeres
Den blir stadig mer populær selv etter 30 år. Og det til tross for at lovgivningen når det gjelder alkoholreklame i samme periode er blitt stadig strengere også i Frankrike.
Populariteten er så stor at selve maratondeltakelsen for lengst er fullbooket. Selv om det kommer maratonproffer fra hele verden er det et stort innslag av lokal løpeglede. I år stiller i alt 32 vinslott med lag. Deriblant også de meste berømte.
Kanskje du får se denne mannen løpe
Men det som først og fremst skiller denne maratonen fra andre er at den har et betydelig større innslag av humor i seg. De fleste deltakerne kler seg ut. Noe som gjør at denne maratonene er mer publikumsvennlig enn de fleste andre. I år blir det lagt enda større vekt på denne siden.
Åpne vinslott
Det er nok en av grunnene til at den går under navnet verdens lengste maraton.
Har du planer om Bordeaux-besøk er maratonhelgen (13. september) en god anledning til å kombinere vinopplevelser med underholdning. Svært mange vinslott åpner sine kjellere for smakinger og besøk denne helgen.
Les mer her: www.marathondumedoc.com