Brevet som er sendt til Apéritifs ansvarlige redaktør, Aase E. Jacobsen, er en kommentar til saken om at polet struper valgfriheten. Innsenderen som arbeider i en av Vinmonopolets butikker, velger å være anonym og begrunner valget av anonymitet med "V-ledelsen har dessverre lange tradisjoner med bruk av represalier overfor såkalte "illojale" medarbeidere som setter spørsmålstegn eller kritiserer den mer eller mindre sammenhengende strøm av meningsløse forordninger som vi er tvunget til å forholde oss til."
Les også: Tenker bare lønnsomhet
"85-100 % av produktene som lanseres i dette (basis) sortimentet går til strykning ved første og beste anledning. Dette er for lengst definert som et stort problem i (markeds- og produkt-) avdelingen. For da å blåse kunstig liv i disse produktene, begrenses så butikkenes mulighet til å supplere sortimentet sitt med, vanligvis, bedre produkter fra andre sortimenter, som f.eks. bestillingsutvalget. Basismerkene - håper man - vil da få et økt salg. Dette har faktisk gått så langt at Vinmonopolets nye butikkdata-anlegg har en innebygd "sperre" som trer i kraft når butikken har sitt tildelte max-antall av varer fra BU. Når man da, f.eks. har 90 merker registrert i sortimentet, er det ikke mulig for butikken å bestille opp flere. Det er da kun åpent for kundeordrer."