Eksporten i 2006 var 404.5 millioner liter og hadde en verdi på 876 millioner dollar. Det er Wine Institute i San Francisco som melder dette. Instituttet representerer flere enn 1000 vinmakere.
Eksporten til Europa tok seg opp 48 prosent, målt i verdi. Eksporten til nabolandet Canada økte med 29 prosent, også dette målt i verdi.
Dramatisk
- Den dramatiske økningen i 2006 må sees i sammenheng med at eksporten falt i 2005 sett i forhold til 2004, sier Joseph Rollo ved utenlandsavdelingen til Wine Institute. Kort sagt har markedet hentet seg inn igjen etter en eksportnedgang i 2005, og dette gir altså utslag i fjorårets tall.
Langsiktig trend
- Men uavhengig av dette, så er det en langsiktig trend i eksporten der vi ser at vin fra California øker i alle de store markedene. Vi ser også vekst i nye, mindre utviklede markeder. Tallene for 2006 representerer en vekst på 59 prosent i verdi gjennom det siste ti-året, sier Rollo.
Vekstområdene inkluderer Kina, som importerte vin tilsvarende en økning på 53 prosent i verdi. Singapore noterte seg for 68 prosent målt i i verdi, mens Hong Kong importerte for 19 prosent mer i verdi målt mot 2005, skriver bizjournals.com.