Upålitelige gjester
Folk har bestilt bord på både på Blåmann, Svare&Berg og Bryggerikjelleren i Lillehammer, og bare gått på ett av stedene.
Redaksjonen
09 Desember 2008 - 09:00
Simen Brudal ved Brenneriet og Bryggerikjelleren sier de har opplevd upålitelige gjester, uten at utestedetde har fremmet noen krav mot dem.
Nytt system
- Vi har opplevd at store grupper har bestilt bord både på Blåmann, Svare & Berg og hos oss samtidig, og bare gått på ett av stedene. Vi har innført et nytt bestillingssystem i november hvor vi tar forbehold om at man må betale 200 kroner per person som ikke kommer og man ikke har sagt ifra om dette. Men vi har ikke sendt ut noen krav ennå. Vi vil ha fornøyde gjester. Da unngår man helst noen form for konfrontasjon, sier Simen Brudal til gd.no.
Strengere krav
Dersom ti personer bestiller julebord og bare fem dukker opp, får det ingen konsekvenser for gjestene. Enn så lenge.
Regiondirektøren i NHO Reiseliv Innlandet, Tore Haug, mener det bør stilles strengere krav til restaurantgjestene enn hva som er tilfelle i dag.
Ikke vanlig
I dag er det ikke vanlig at man får noe betalingskrav dersom man ved bordbestilling har bestilt til flere personer enn de som faktisk dukker opp, selv om man ikke har varslet restauranten om dette på forhånd.
- Vi ser gjerne at bedriftene etablerer en praksis hvor man informerer spisegjestene om hva som skjer dersom de ikke dukker opp. Bransjen er for svak og ettergivende, og det har ikke vært tradisjon for å kreve noen form for avbestillingsgebyr eller kompensasjon. Men er det bestilt julebord til ti personer, og bare fem kommer, er det betydelig tapt omsetning, sier Haug.
Forsiden akkurat nå