Til krig mot de store
Max går til krig mot McDonald's og Burger King. Neste år kommer de første av mellom 50 og 80 planlagte burgerrestaurantene til Norge.
Redaksjonen
25 September 2007 - 21:38
- På sikt vil vi etablere like mange hamburgerrestauranter i Norge som det McDonald´s har, sier Richard Bergfors i Max Hamburgerrestauranger.
Lokal kjede
- Vi vil bli en lokal kjede for Norge og skal kjempe mot de amerikanske kjedene. Mens McDonald's og Burger King er hamburgernes Skoda, satser vi på å være hamburgernes Mercedes eller BMW, forteller administrerende direktør Richard Bergfors til Dagsavisen.
Ikke redde
Han har tro på eget produkt og at det er mulig å etablere seg i Norge. Men konkurrentene er ikke veldig redde.
- Vi frykter ikke Max, sier Sven Hars, markedsdirektør i Burger King Norge.
Max-kjeden har hamburgerrestauranter over hele Sverige i dag.
Går best
- Vi er den kjeden som går best i Sverige. Omsetningen vokser med 25-30 prosent i året. Vi beseirer våre konkurrenter ved å satse på helse og høykvalitetsprodukter. Når vi nå ønsker å ekspandere utenfor Sveriges grenser, er det naturlig at vi kommer til Norge, mener Bergfors.
De siste månedene har Max hatt diskusjoner med en rekke aktuelle samarbeidspartnere i Norge.
Oslo først
Mye tyder på at Max vil satse på franchisevirksomhet i Norge, men Bergfors sier at det er mulig at Max også vil åpne egne hamburgerrestauranter.
- Vi håper å ha partnerne klare innen utgangen av året. Så er målsettingen å åpne de første restaurantene i løpet av 2008 i osloregionen, opplyser Bergfors.
Flaggskip
- Vi kommer til å satse på en kombinasjon av restauranter som vi bygger selv, restauranter som blir etablert på gateplan i byområder og restauranter i kjøpesentre. Trolig starter vi med en flaggskiprestaurant på Karl Johan i Oslo.
Olav Thon Gruppen er blitt kontaktet av Max, bekrefter direktør Tron Harald Bjerke i eiendomsdivisjonen. Han vil så langt ikke si noe om det blir Max-restauranter i noen av Thons mange kjøpesentre.
Forsiden akkurat nå