Salmon Brands' salg av SALMA-produktene fra laks, økte fra 2008 til 2009. Salgsveksten var størst i norsk dagligvare, men eksporten viste også en positiv økning i salget, spesielt til Sverige og Frankrike.
Det er morselskapet Tine BA som opplyser dette i sin årsrapport for 2009, som ble fremlagt mandag 3. mai.
SALMA-produktene markedsføres av Salmon Brands AS, der TINE eier 51 prosent. Firmaet eies av Bremnes Seashore AS og Tine Meierier BA i fellesskap, og ble startet i 2004.
Tine har imidlertid ikke tallfestet bidraget fra 2. halvår. I denne bransjen er det ikke uvanlig at aktiviteten er høyere og inntjeningen bedre i andre halvår enn i første halvår.
Året som helhet endte med røde tall. Driftsresultat havnet på ÷4,0 millioner kroner.
Det er likevel langt bedre enn i 2008, da Salmon Brands resultat før skatt, endte på ÷19 millioner kroner.
- Omsetning av SALMA har økt fra 2008 til 2009 som følge av volumvekst. Selskapets totale omsetning er imidlertid redusert da deler av 2008 også inkluderte en stor andel av generiske produkter, skriver Tine i rapporten.
Kilde: fish.no