Det norske oppkjøpsfondet Herkules har sikret seg Espresso House, en svensk kjede av kaffebarer, skriver Dagens Næringsliv.
Kjeden har 120 utsaltssteder i Sverige, og nå er planen å etablere den i Norge.
– Nordmenn og svensker, og for så vidt også finner, drikker mest kaffe i verden. Kaffevanene er i ferd med å endres. De siste årene har det vært en eksplosiv vekst i antall kaffekopper vi drikker utenfor hjemmet. Vi kjøper kaffe både fra kaffebarer, Statoil og 7 Eleven. Veksten i dette markedet har vært 25 prosent årlig de siste fem årene, og vi tror den vil fortsette, sier Herkules-partner Sverre Flåskje til avisa.
Espresso House vil få en omsetning på rundt 560 millioner svenske kroner i år. Sjefen for kjeden er Adriano Capoferro, som i sint tid grunnla Deli de Luca. DN anslår prisen for Espresso House til rundt 800 millioner svenske kroner.