Strøm og spisekart

Det er hyggelig en sen søndag ettermiddag i januar å sitte på en av Oslos beste sushi-restauranter, Intermezzo, og se at lokalet fyller seg opp til det er helt fullt. Det er spesielt oppløftende siden det skjer i en måned som tradisjonelt er regnet som no
Redaksjonen
05 Februar 2003 - 02:00

Jan H. Amundsen
Foto: Eva Brænd

Vi skal ikke forsøke å gi deg suksessoppskriften men kun peke på et par kjensgjerninger, små ting vi plukket opp fra menyen og som blant annet fikk oss til å tenke på vår egen strømregning. For uten et meget vel tilpasset konsept både til oss som setter pris på ordentlig sushi og til nabolaget rundt ærverdige Bislet, som vi forsto mange av gjestene tilhørte, var prisene behagelig lave. Både på maten og på vinen. I disse strømregningstider der mediene bombarderer oss med den ene sjokkprisen på strøm etter den andre og vi får angst hver gang vi åpner postkassen, er uomtvistelig pris et virkemiddel vi må og kan benytte oss av. Vi som alle andre som ser at folk kniper igjen pungen og ikke tør bruke penger.

Hvis vi overser det faktum at vi må markedstilpasse oss, kan det hende at vi bommer så stygt at det faktisk blir den siste bommerten vi gjør. For å overleve må et hvert produkt eller tjeneste ta hensyn til endrede betingelser i markedet. Liten vilje til å betale er en slik betingelse. Nå vil vi ikke forstås dit hen at pris alene er en suksessfaktor og at bare du jekker ned prisen noen tiere så er lykken gjort. Resten av konseptet må selvfølgelig også holde mål og pleies og tilpasses endringer. De ansatte likeså. Ved sine anbefalinger og valg på vegne av gjesten er de i stor grad med på markedstilpassingen.

Du som eventuelt er leder har også dine oppgaver å løse i tider som disse. Oppgaver som kanskje har et annet innhold enn det du er vant med fra de såkalte gode tider. For selv om gjestene i store perioder glimrer med sitt fravær, er det viktig å holde moralen oppe, å gi oppmuntringer og å informere om hva som gjøres for å bedre situasjonen. La for all del ikke nederlagstemningen råde. Negativ omtale i mediene er selvforsterkende og hvis alle, både ledelse og ansatte er fokusert på det negative, som at nå går alt så mye verre, vil det påvirke stemningen i bedriften negativt. I den ytterste konsekvens kan det bety slappere service, slappere matkvalitet, i det hele tatt et slappere totalprodukt. Og det har du neppe råd til å la skje i tider som disse.

Jan H. Amundsen
Ansvarlig redaktør - Apéritif

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Med helstekt kylling blir det alltid god stemning rundt bordet
Dagens rett

Med helstekt kylling blir det alltid god stemning rundt bordet

Helstekt kylling er en skikkelig festrett, og sausen lager seg nesten helt selv under stekingen.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Har du en flaske J&B innerst i barskapet, må du prøve Purple Heather
Ukens drink

Har du en flaske J&B innerst i barskapet, må du prøve Purple Heather

Noen whiskyer er så nøytrale at de trenger drahjelp fra andre ingredienser.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Fra stygg andunge til hvit svane takket være ny filosofi
+

Fra stygg andunge til hvit svane takket være ny filosofi

Druesorten trebbiano toscano opplever et skikkelig oppsving i Toscana. Fra å være basis for hverdagsviner eller blandes i enkle utgaver av chianti, til å få et eget og sterkere renomme.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Campanias hemmelige spekeskinke
+

Campanias hemmelige spekeskinke

I Pietraroja lages en spekeskinke etter samme oppskrift som for tre hundre år siden, og den er en kandidat til å representere Campania i den italienske gastronomiske eliten. Men enn så lenge er den en lokal hemmelighet.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Med helstekt kylling blir det alltid god stemning rundt bordet
Dagens rett

Med helstekt kylling blir det alltid god stemning rundt bordet

Helstekt kylling er en skikkelig festrett, og sausen lager seg nesten helt selv under stekingen.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Har du en flaske J&B innerst i barskapet, må du prøve Purple Heather
Ukens drink

Har du en flaske J&B innerst i barskapet, må du prøve Purple Heather

Noen whiskyer er så nøytrale at de trenger drahjelp fra andre ingredienser.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Møt Englands fremste stjernevinmaker som kan mer enn musserende vin
+
Godbiter i pollisten

Forsiden akkurat nå - 4

To supre viner i basis fra denne superkvinnen
+
Ukens vin

To supre viner i basis fra denne superkvinnen

Julia Kemper har satt ettertrykkelig spor etter seg i basishylla med stadig nye viner i klassen klar adresse og veldig god valuta for pengene.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Glad i musserende vin? Smak forskjellene og finn din favoritt!
Matkurs og vinkurs
Vinsmaking lørdager kl. 14.30 i Oslo

Glad i musserende vin? Smak forskjellene og finn din favoritt!

Er du nysgjerrig på hva som faktisk er forskjellen på musserende viner? Denne ettermiddagen får du muligheten til å smake på både champagne, prosecco, cava, franciacorta, pet nat og crémant. En perfekt vinsmaking for vennegjengen!

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Fra stygg andunge til hvit svane takket være ny filosofi
+

Fra stygg andunge til hvit svane takket være ny filosofi

Druesorten trebbiano toscano opplever et skikkelig oppsving i Toscana. Fra å være basis for hverdagsviner eller blandes i enkle utgaver av chianti, til å få et eget og sterkere renomme.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her