For aldri før har det vært SÅ gøy på landet. Småskalaproduksjon, gardsmat og bygdeturisme er blitt kjempepopulært - både blant norske og utenlandske turister. Stadig flere bønder legger om fra tradisjonell gårdsdrift til småskalaproduksjon og reiseliv.
Allerede i 2004 ventes det at omsetningen av lokalt produsert mat vil passere 2 milliarder kroner. I forhold til det totale dagligvaremarkedet i Norge er dette meget beskjedent - ca 2%. Men det er et marked i raskt vekst. Bøndene tror selv på en doblet omsetning i løpet av 5 år.
Fra produkter til tjenester
- Til daglig vil jo folk helst at matvarene skal være så rimelige som mulig. Tradisjonelt jordbruk er derfor utsatt for et vedvarende og høyt prispress. Men i fritidsmarkedet ser vi en helt annen betalingsvillighet. Folk ser ut til å være mette på mat, men fattige på opplevelser. Denne utviklingen åpner for helt nye nærings- og inntektsmuligheter for oss bønder, sier Tove Breien, styreleder i Norsk Bygdeturisme og Gardsmat - en organisasjon av ca. 500 småskalabedrifter over hele landet.
Matvarene og måltidet vil fortsatt være sentralt. Men det utvikles en rekke fantastiske opplevelsesmuligheter rundt måltidet - med basis i andre deler av gårdens ressursgrunnlag - skog, utmark og fjellområder. Det mangler ikke på kreativitet og evne til nyskapning. Eller hva sier du til:
w Laksesafari i Ryfylke
w Bretur i Hardanger
w Kursgård og potetkafé (med overnatting i halmhus) i Solør
w Juvkikking og ølbrygging i Hordaland
w "Hemlaga på Næs" - gardsbutikk på Hadeland
w Primkoking og ysting i Hemsedal
w Låvedans, Purka Bar og villmarksleir med Islandshest i Aust-Agder
Den gode opplevelsen
En skulle kanskje tro at lokal mat og kulturlandskap utelukkende slår an hos den eldre del av befolkningen:
- Det kan godt være at nostalgien spiller en viss rolle i forhold til de over 50. Men for øvrig dreier det seg om å utvikle gode produkter - som grunnlag for den gode opplevelsen, understreker Breien.
- Ta for eksempel dette med maten. Det gjelder å lage så gode produkter at det berører matelskerne; de som ikke nødvendigvis er så opptatt av tradisjonsmat men som er på kontinuerlig jakt etter det nye og spennende måltider. For husk; matelskere - de finner vi over alt og i alle generasjoner, poengterer hun.
Masse kreativitet
- Vi hører av og til fra media og fra politikere at bønder er sidrumpa og mangler entrepenørskap og omstillingsevne. Det gjelder i hvert fall ikke våre bedrifter! Her er det pågangsmot og kreativitet så det holder, forsikrer Breien som selv driver "Kari Trestakk Butikk" og "Galleri Breien" på Breien Gaard nær Hønefoss.
Ta en titt på NBGs tipsliste over noen spennende bedrifter i hvert fylke: