For når et av polets sterkeste varemerker pusses opp, vil det være galskap - og et svik mot lojale kunder -å gå tilbake til den opprinnelige blandingen. I hvert fall i følge god kundepleie og læren om merkevarebygging. Etter at Apéritif testet den vanlige Rødvin med jubileumsutgaven lot vi oss overbevise om at Rødvin faktisk ikke er så verst.
Den nye blandingen - eller cuvéen som det heter på vinspråket - inkluderer vin av vesentlig høyere kvalitet enn basisen. Og fremstår som en ren og lett kirsebærfruktig vin med innslag av kirsebærkjerner og et snev av tanniner i avslutningen. Den tåler derfor noe mer mat enn tidligere, men det er fortsatt snakk om lette retter, som pasta eller pizza, eller gjerne hvit fisk.
Prisen er fortsatt blant polets laveste, kroner 64,20 (eks. pant), og vinen er absolutt verd prisen og vel så det. Vi tipper at den blir en slager på årets mange 50-årsjubileumsfester. Til det formålet, altså når du skal servere vin til mange mennesker, og menyen ikke er spesielt krevende, for eksempel tradisjonelt koldtbord, er den helt utmerket.
Som mange andre 50-åringer har vinen opplevde mye. Det hele begynte i 1946 da vinsalget ble sluppet fri etter krigen. Vinmonopolet lanserte to nye merker, Rødvin og Hvitvin, som var rester etter tyskernes vinbeholdninger, hovedsakelig av tysk og italiensk opprinnelse. Produktene ble snart sluttsolgt og oppstod igjen først i 1950. Prisen var da seks kroner, derav klengenavnet sekskroners som den beholdt til langt utpå syttitallet. Senere er Norsk Rødvin og Château Hasle mer vanlige utnavn.