Å bli profet i eget land er som kjent vanskelig. Ute er det muligens enklere, og Jan Pettersen, administrerende direktør i Bodega Rey Fernando de Castilla, er mer kjent i Spania enn i Norge. Når Kong Juan Carlos inviterer til fest er det ofte produkter fra Pettersen i glassene. Nå vil han også bli mer kjent i Norge.
Alt siden guttedagene har Jan Pettersen vært interessert i god mat og drikke. Mens andre lå på stranden og nøt sommersolen, hadde unge Pettersen sommerjobb hos Fru T i Kirkeveien (Kirkeveien Fisk og Vilt, Oslo). Siden kom innkallingen til Sjøforsvaret. Pettersen havnet på Bolærene fort, der han kjøpte offisersbaren sammen med en kamerat. Siden ble det økonomistudier i Edinburgh, Skottland, og Barcelona - og vi begynner å nærme oss temaet: Spanske produkter på flaske.
- Jeg var med på hele utviklingen av Osborne fram til den unike posisjonen selskapet har i dag i forhold til spansk mat- og drikkekultur, sier Pettersen.
Mot slutten av forrige årtusen ville Osborne legge ned datterselskapet Duff Gordon som produserte premium sherry. Jan Pettersen var på utkikk etter nye utfordringer, og ønsket å kjøpe selskapet. Dette førte til diskusjoner i familiebedriften Osborne, og det endte med at de ville beholde merket selv.
- Beholdningen besto av gran reserva brandy, gammel sherry basert på pedro ximénez-druen og gammel og eksklusiv sherryeddik. Den første utfordringen var å internasjonalisere merkevaren Fernando de Castilla siden 95 prosent av salget var innenlands, forteller Pettersen.
Året etter ble nabobodegaen José Bustamante kjøpt opp, noe som ga tilgang på store mengder gammel og vellagret sherry. Siden 2002 har det gått en vei - oppover. Basert på ny designprofil (som hentet hjem den amerikanske Mobius-prisen) og iherdig arbeid, har omsetningen økt med rundt 35 prosent per år - til tross for produkter i toppsjiktet og flere armlengders avstand til supermarkeder og kjeder. Vel, ikke helt. Hele ti produkter er merket med etiketter i grått og oransje i gourmetavdelingene hos varehuskjeden El Corte Inglés - men den går knapt under kategorien «supermercado».
- Vi holder oss også unna kuldestabilisering og hard filtrering. Vi tar kun bort de store partiklene (les: fatgrums), og for en tid siden gjorde vi en spesialtapping på 60 flasker for en av Spanias beste restauranter der det eneste hjelpemiddelet var et vanlig kaffefilter, forteller Pettersen.
Resultatet er Pettersen Extra Old Brandy de Jerez Solera Gran Reserva med ren og harmonisk smak og en rund, varm og lang ettersmak. Brandyen har ligget kun på amerikansk eik, og alkoholinnholdet er 37 volumprosent.
Fernando de Castilla Solera Reserva er basert på druetypen airén. Dette er en svært mild brandy som har ligget på fat av amerikansk eik i fem år. Det milde preget understrekes også av et relativt lavt alkoholinnhold; 36 volumprosent.
Fernando de Castilla Solera Gran Reserva er også basert på 100 prosent airén. Lagringstiden er 12 år, og de første tre årene ligger brandyen på franske eikefat fra Limousin. Resten av lagringen foregår på fat som har vært benyttet i sherryproduksjonen - enten tørr oloroso eller tørr amontillado. Denne sherryen er mer definert og maskulin enn «lillebror» uten Gran i navnet. Aromaen er preget av svisker og fat med innslag av sherry og et hint karamell. Fernando de Castilla Solera Gran Reserva er en offisiell DOC Brandy de Jerez og regnes som kategoriens flaggskip. Også her er alkoholinnholdet 38 volumprosent.
Pettersen har også en godbit ved navn Fernando de Castilla Unico. Den er til nå ikke å få i Norge. Unico er lagret i minst 35 år og er den brandyen spanskekongen tar fram fra skapet når han har gjester.
- Manzanilla skal serveres kald og så fersk som mulig. Derfor er det bedre at den blir utsolgt en kort stund enn at det selges gammel vare!
Fernando de Castilla Classico Dry Fino har mer utviklet tekstur og fylde og passer til varmetapasretter, supper, grønn asparges, eggeretter og røykt fisk. Fernando de Castilla Antique Oloroso har nytt livet på fat i 20 år - noe som fikk Robert Parker til å gi poengsummen 94. Dette er en svært utviklet sherry basert kun på Palomino med duft av hasselnøtter, tobakk og eik. Den passer til kraftige supper, skogsoppaté og andelever, og Jan Pettersen kaller olorosoen for en typisk vinter-sherry. Alkoholinnholdt ligger på 20 volumprosent.
Hakket over finner vi Fernando de Castilla Antique Pedro Ximénez som er basert på 100 prosent Pedro Ximénez-druer som har tørket i solen. Etter 30 år på fat er resultatet en søt «bombe» med innslag av dadler, fiken, tørket frukt og eik - og med et sukkerinnhold på 406 gram per liter. Syren bidrar imidlertid til at sherryen ikke blir «klissete».
Druetypen ble innført fra Nederland eller Tyskland av Peter Siemens - som raskt ble til Pedro Ximénez. Plantene var vant til kaldere klima, og resultatet ble vinranker med «rosiner» der 60-70 prosent av væsken fordamper før druen plukkes.