Nordmenn snuser nemlig som aldri før. Salget av snus økte med 18 prosent i 2006 målt mot året før. Totalt ble det solgt 18,7 millioner bokser snus på det innenlandske markedet i fjor. I tillegg til dette kommer salg til nordmenn via Tax free med omtrent 5,5 millioner snusbokser. Så må vi selvsagt ikke glemme grensehandelen, og der regner man at nordmenn kjøpte 9 millioner bokser.
89 prosentDet er tall fra Swedish Match som viser dette. Selskapet har en andel av det norske snusmarkedet på 89 prosent. Sterkest merkenavn har General, som nylig kom i ny drakt.
Det er fremfor alt bruken av porsjonssnus som øker. Det kan ha sammenheng med at dette ansees som rensligere en konvensjonell snus. Og dermed er det lettere å bruke den ute, for eksempel etter en middag. Andre skyr porsjonssnus som pesten.
Porsjon øker
I fjor stod porsjonssnus for 51 prosent av salget i Norge. Gjennomsnittsalderen på norske dagligsnusere er 40 år og de fleste som snuser er i aldersgruppen 35 til 44 år, skriver Swedish Match i en pressemelding.
I følge en undersøkelse som er gjennomført av MMI for Swedish Match er det omlag 309 000 nordmenn som snuser.