Den svenske alkoholgranskingsmannen har forbudt flere vinimportører å benytte merkevaren Amarone i markedsføring av vin som ikke er ekte vare.
– Det er ikke greit å snylte på mer kjente varemerker, uttaler alkoholgranskingsmannen til WOW News.
At viner omtales som ”mini-Amarone eller ”Amarone Light” i redaksjonell omtale er helt ok, problemet oppstår når vinimportører siterer slike karakteristikker i sin egen markedsføring, skriver nettstedet.
LES OGSÅ: Falsk Amarone i Danmark
Selskapene Hermansson & Co, Winepartners Nordic og Prime Wine Geoup er alle felt for å ha omtalt viner i porteføljene sine i vendinger som En utmerket mini-Amarone”, ”bra Amarone light”, ”amaronelikt” og ”nærmere amaronestilen kan man ikke komme”. I et tilfelle beskrev en av importørene en av vinene sine slik: ”Dersom de italienske vinlovene hadde tillatt oss å kalle vinen Amarone, ville vi gjort det uten å nøle”.
– Vi visse ikke at det ikke var tillatt å kalle Ripasso for mini-Amarone. Vi trodde begrepet var innarbeidet og akseptert, sier pr-manager Malin Edblom i Prime Wine Group til WOW News.
Betegnelsen Amarone er beskyttet som et Denominazione de origine controllata, DOC. Betegnelsen er beskyttet av italienske lov, som skal forhindre at beskyttede merkenavn misbrukes.