Serien «New Scandinavian Cooking» er vist i mer enn 125 land i løpet av snart ni år. Ifølge de norske produsentene har seertallet overskredet 250 millioner, og programmet er en hit i USA. I løpet av året skal den også bli vist på TV 2, skriver Aftenposten.
I tre år har kokk og matskribent Andreas Viestad flakset entusiastisk foran kamera med fjell, fjord og bjørkeskog i bakgrunnen. Han har lagt ut om neslesuppe, røykt fjellørret og biff tartar på engelsk med sjarmerende norsk aksent, skriver avisen.
- Vi kjøpte inn serien fordi det er et godt matprogram. Det er laget for det amerikanske markedet, men vi har tro på det her også, sier kommunikasjonssjef Aleksander Valestrand i TV 2.
Produsent Tellus Works melder om enorm popularitet, også for Andreas Viestad personlig.
- Andreas fikk sin egen spalte i Washington Post som følge av serien. Nå blir han gjenkjent på gata i land som USA, Oman, Frankrike, Sør-Afrika, Mauritius og Tyskland, sier administrerende direktør Morten Ottesen.