Bare siden 2000 har alkoholkonsumet i Norge økt med over 17 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå. Det innebærer at hver nordmann over 15 år nå drikker nær sju liter ren alkohol i året.
Nå lanserer Helsedirektoratet kampanjen «Hvite uker», som har «som overordnet mål å motvirke denne trenden, og på sikt bidra til å redusere alkoholkonsumet i befolkningen».
– Vi har ikke satt noe definert mål. Vi ønsker å stoppe trenden og få til en nedgang. Kampanjen skal få folk til å tenke gjennom eget forbruk. Bakgrunnen for det er at vi ser en økning i forbruket i den voksne delen av befolkningen, spesielt når det gjelder vin, og ikke minst pappvin, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet til Dagsavisen.
LES OGSÅ: Vil ha slutt på grisefylla i Oslo
Generalsekretær Ingunn Jordheim Vin- og brennevinsleverandørenes forening mener Helsedirektoratet heller bør bruke pengene på rusomsorg framfor nok en kampanje mot alkohol.
– Jeg tror ikke vi får en reduksjon forbruket. Sammenliknet med andre land har vi et lavt konsum. Enkelte personer og grupper trenger så absolutt å redusere alkoholkonsumet sitt, men de færreste av oss har et problematisk alkoholforbruk. Dette blir bare en PR-kampanje for Helsedirektoratet og avholdsbevegelsen, sier Jordheim.
Anne Hafstad sier til avisen at poenget med kampanjen er å nå den alminnelige kvinne og mann som i utgangspunktet ikke har alkoholproblemer.
Ti kjente personer utfordres i kampanjen. Meningen er at de igjen skal utfordre ti nye personer hver, som så igjen skal utfordre nye. Til slutt skal det hele bli en nasjonal stafett.
Tidligere mediekampanjer har vist å ha null effekt på alkoholforbruket, unntatt hos gravide og når det gjelder bruken av ulovlig sprit, ifølge Statens institutt for rusforskning (Sirus).
– Kampanjer alene har ingen effekt, men sammen med andre tiltak, slik som prisvirkemidler, restriksjoner og aldersgrenser, får de effekt, framholder Hafstad.