![](http://img.gfx.no/1517/1517648/original.jpg)
Rettighetene til kommersielt salg av de tradisjonelle vodkamerkene
Stolichnaya,
Moskovskaya og Russkaya, som alle er en del av det statlige Sojusplodoimport, skal nå legges ut på markedet.
![](http://img.gfx.no/1517/1517691/original.jpg)
Rettighetene til merkene i seg vil derimot ikke bli berørt, melder Dagens Næringsliv denne uken, noe som blir kjølig mottatt av markedet.
Store investeringer
En eventuell kjøper av rettighetene må påberegne seg store investeringer i et nedkjørt markeds- og produksjonssystem. Flere av merkene har dessuten flere rettssaker gående over hele verden vedrørende rettighetene til bruk av navn.
Sojusplodoimport ble opprettet i 2001 for å få kontroll over den store handelen med vodka i Russland, og for å få bukt på den store svartebørshandelen i landet. Verdien på selskapet har falt fra vel 900 millioner dollar i 2001 til 250 millioner dollar i 2007.