Tallene for 2006 viser en vekst på 14 prosent målt mot 2005. Aldri tidligere har virksomheten vært drevet så godt som nå. Fjoråret var preget av vekst og omstrukturering samtidig som selskapet høstet frukter av den strategien som det har fulgt de siste årene.
Tidenes beste - Grunnen til at vi klarer å levere tidenes beste resultat er at de ansatte besitter svært høy produkt- og markedskunnskap. Det er menneskene som skaper resultatene og ikke produktene. Vi har også klart å opprettholde operasjonelt fokus samtidig som vi har hatt en fot på gassen og en på bremsen. Vi har en fin inngang på året og skal jobbe videre for å videreutvikle Altia som en av Nordens ledende distributører av vin, øl og sprit, sier adm.dir for Altia i Norge, Stefan Norberg.
Selskapet ligger foran busjett så langt i år.
Moderat vekst
I det norske markedet forventer selskapet moderat vekst i 2007 sammenlignet med fjoråret. Med fortsatt fokus på de ansatte, salg, realisering av synergier og solid kostnadskontroll forventes det fortsatt vekst i driftsresultat.
Teamarbeid - De resultatene vi leverer i 2006 er et resultat av godt teamarbeid og at vi klarer å hente ut stadig flere og større synergier på tvers av selskapene. I 2006 hadde vi 40 prosent vekst i horeca. Dette gir oss en fin mulighet til å videreutvikle markedet og inspirere forbrukerne med nye spennende produkter, sier Nordberg.
Han mener det fortsatt er en del å hente i horeca-markedet, og synes ikke uttrykket moderat vekst er passivt.
- Langt i fra! Det er offensivt og signaliserer at vi skal vokse, sier han.
Den norske virksomheten til Altia omfatter selskapene Best Buys International AS, Bibendum AS, Interbev AS, Brand Partners AS, Strøm AS. Totalt hadde Altia 74 ansatte i Norge ved utløpet av 2006.
Utvikling i perioden 2004 - 2006
NOK (1 000) 2006 2005 2004 Endring 05/06
Omsetning inkl avg 1 341 327 1 124 919 1 034 451 19 %
Avgifter 733 638 609 435 547 382 20 %
Netto omsetning 607 688 515 484 487 069 18 %
Driftsresultat 73 472 64 295 41 542 14 %