Det er ikke mange måneder siden kjeden etablerte seg på Sjølyst og i Hegdehausveien i Oslo.
I slutten av februar åpner to nye utsalgssteder, i henholdsvis Bygdøy Allé og Ullevaalsveien, mens vi må vente til slutten av april før enda ett utsalg åpner nær Egertorvet.
- Vi holder på å pusse opp lokalene akkurat nå, sier investor og initiativtaker Rune Pal til Apéritif.
Konseptet til RealFood er ferske produkter av gode råvarer. Kall det gourmet-fastfood, om du vil. En kombinasjon av gastronomisk kvalitet og god ernæring. Det skal være sunt og godt.
- Hele konseptet har blitt fantastisk godt mottatt. Ikke bare den delen om at vi lager god mat til en rimelig penge, men også den biten om at vi vektlegger sunn mat. Det er gledelig, forteller Pal.
- Det er spesielt de som spiser mye overtidsmat som gir tilbakemelding om det sunne i konseptet.
Nå slipper de å spise pizza som legger seg som en deigklump i magen. Og vi har mange slike faste kunder, sier Pal.
Selger mer enn ventet Utsalgsstedet på Skøyen går best av de to som allerede er i drift, og totalsalget går bedre enn forventet.
- Alt må jo bygges opp over tid, men vi ligger godt an. Og konseptet må trimmes og endres hele tiden.
Det ligger mye jobb bak dette, men vi som driver med det er godt fornøyde. Bortsett fra de dagene det ikke blir noe søvn, da, humrer Pal.
- Men det ser lyst ut, og folk er fornøyde, sier han.
Mange undrer seg over hvordan RealFood klarer å lage mat av så god kvalitet til såpass lave priser.
- Hemmeligheten der er kort og godt store innkjøp. Vi finner produsenter som passer inn i våre planer.
Dessuten serverer vi jo ikke kjøttstykker på 200 gram som på restaurant. Vi holder oss til porsjoner på 110-120 gram. Og så prøver vi å unngå det aller dyreste av råvarer.
Det har allerede vært forespørseler fra andre byer i Norge om franchise, men det er ingen konkrete planer om å starte opp utenfor hovedstaden ennå.
- Først må vi få det til ordentlig i Oslo for å kunne vokse videre. Men på sikt utelukker jeg ingenting, sier Pal.
Ting på gang En konsept som dette er i stadig utvikling. Nå kan kundene snart glede seg over ferskpresset juice fra Colombia.
- Vi lanserer den i mange forskjellige smaker, og de er veldig gode. Vi snakker om solmoden frukt rett fra treet. Det har jeg veldig stor tro på. Juicen er proppfull av vitaminer og antioksidanter, i mengder vi ikke har vært vant til før, sier Pal.