De store champagneprodusentene sender prisen på sine minst eksklusive produkter rett til bunns. Nå kan du få en flaske champagne for langt under 100-lappen. Ifølge nyhetstjenesten Bloomberg selges champagne for så lite som 10 euro (83 kroner) flasken på franske supermarkeder.
- Vi har ikke opplevd like aggressiv priskrig siden den store champagnekrisen i 2000. Da falt prisene etter milleniumfeiringen. Hvis dette fortsetter i 2010, vil det skape et stort omdømmeproblem for champagne som merkenavn, sier analytiker Francis Pretre i CM-CIC til Bloomberg.
Også på taxfree i Sverige dumpes prisene, blant annet selges Jacquart Rosé Mosaique til halv taxfree-pris, nå SEK 149 mot før SEK 299.
- Det truer fremtiden til så vel giganter som LVMH Moet Hennessy Loius Vuitton som hele bransjen, sier Pretre til Bloomberg.
For champagne-produsentene er fallende priser svært uvanlig, ifølge Bloomberg. Fra 1987 til 2007 ble salgsverdien av champagne doblet, samtidig som volumet bare økte med 20 prosent.
LVMH, som blant annet selger Dom Perignon, opplevde et fall i omsetningen fra vin og brennevin på 14 prosent de første ni månedene i 2009.