Øyna gårdsmat sliter
Restauranter og grossister lovpriser dem. Sven Erik Renaa mener de lager pølser i verdensklasse. Men Øyna gårdsmat sliter.
Redaksjonen
15 Mai 2008 - 11:00
Frode Sakshaug hos Øyna gårdsmat opplever at grossister og restauranter gjerne vil kjøpe gårdsmat. Men når det kommer til stykket er ofte "unnskyldningen" for lite penger.
Sakshaug får mange lovnader på pressekonferanser og tilstelninger. Også næringsliver sier det er innstilt på å satse på lokal mat.
- Det er mange pene ord fra restauranter og grossister, men det skjer likevel lite, sier Sakshaug til Adressa.no.
Høy vekst
Veksten hos småskalaprodusenten har vært høy de siste årene. I fjor økte omsetningen av gårdsmatproduksjon med 50 prosent.
- Vi sitter ikke tilbake med mye på bunnlinjen. Vi opplever selvsagt noen voksesmerter, men begynner å forstå at vi må legge om strategiene noe. I dag selger vi produktene våre til grossister, dagligvarekjeder og restauranter. Jeg tror delikatesser og spesialprodukter vil være mer lønnsomt. Der er det et større marked, og flere muligheter, sier Sakshaug.
Det var under matmessen i Trondheim i fjor at lederen av det norske kokkelandslaget sa at chorizopølsen som er under prøveproduksjon er i verdensklasse.
Ti produkter
Øyna Gårdsmat har ti anerkjente produkter på markedet i dag. I tillegg leverer de ribbe og andre produkter til noen av de beste hotellene i landet. Blant annet til Stiklestad Hotell og Rica Nidelven Hotell i Trondheim.
Før jul bestilte Rica Nidelven to tonn med ribbe som var skåret på en spesiell måte.
Forsiden akkurat nå