Årets juleakevitt som er den 16. i rekken, Gilde Juleakevitt 2009 (5), er i år bedre enn noen gang. Mens juleakevitten de siste årene er omtalt i lettere nedlatende vendinger som svigermorsakevitt og beskyldt for å være altfor kommersiell, har produsenten i år tatt på spanderbuksene og blandet inn ekstra vellagret akevitt. Og det uten å øke prisen nevneverdig.
Dessuten er flasken redesignet og riktig så julete. Den bør kunne skli inn i de fleste julebordoppdekninger som et dekorativt og velsmakende element. Det er likevel det siste som er viktigst.
Allerede duften signaliserer større kompleksitet med krydder som karve og anis, sitrusskall, friske gule frukter, tørket aprikos og fatkrydder. Smaken er rund og sødmefylt som tidligere år, men i tillegg har den fått en langt større dybde, bredde og fruktighet samtidig som munnfølelsen er betydelig bedre. Alkoholen er - all sødmen til tross - tydelig og ettersmaken byr på karve og sitrusskall.
Selv om hjernen bak Juleakevitten - og for så vidt alle andre helnorske akevitter - Halvor Heuch i Arcus, ikke kopierer resepten fra år til år, er det en del faste elementer i bunn. Juleakevitten skal for det første kunne fungere sammen med den vanligste julematen som ribbe og medisterkaker, altså den klassiske juletallerkenen. Samtidig skal den ikke være så skarp og karvedominert at den skremmer bort de som ikke er så vant til akevitt.
Det runde og sødmefylte preget kommer fra et relativt kort opphold i nyere sherryfat. Mens tidligere års juleakevitter tilbrakte i gjennomsnitt 12-14 måneder i fat, er alderen på årets rundt to år. Økningen er kommet til ved at blandingen har fått tilskudd av vesentlig eldre vare hvilket forklarer den større kompleksiteten. Juleakevitten har et bredere krydderspekter for å balansere fatsødmen.
Et morsomt poeng med Juleakevitten er at hver flaske inneholder noen dråper av de 15 tidligere års juleakevitter. Det skyldes at det hvert år settes av noen fat med den endelige blandingen for det året, etter godt gammelt surdeigsprinsipp.
I år er det produsert 275.000 liter av denne akevitten som har fått en fast kundekrets på andre siden av kjølen. Denne kundekretsen består kanskje hovedsakelig av nordmenn på handletur, men også svenskene setter pris på den norske akevittstilen.