For første gang blir Nordens restauranttilbud samlet i en og samme guide. Den blir kun tilgjengelig på engelsk men til gjengjeld vil den finnes både i trykt og digital utgave.
White Guide Nordics dekker ikke bare de nordiske hovedstedene, men også andre byer og sågar mindre steder.
– Å lage en guide over Nordens beste restauranter på engelsk føles som en selvfølge gitt den stadig økende skaren av matinteresserte gastroturister som kommer til vår del av verden. Jeg er overbevist om at vår målsetning med å lage et troverdig journalistisk produkt der hele Nordens beste gastronomiske tilbud presenteres, kommer til å få stor oppmerksomhet, ikke minst på de digitale plattformene, forteller Lena Ilkjær, prosjektleder for White Guide Nordic.
Viktig og etterspurt guide
Hun har lang erfaring med å introdusere det opprinnelig svenske guide-konseptet, også på andre markeder. Våren 2014 kom nemlig White Guide Danmark. Sammen med White Guide Sverige som har eksistert i 10 år, dekker de to guidene til sammen 800 restauranter.
– White Guide er en viktig aktør for å utvikle den gastronomiske scenen i disse kulinarisk sett dynamiske landene, påpeker Ilkjær som mener behovet for en totaloversikt i denne delen av Europa absolutt er på sin plass.
Den nye nordiske guiden følger samme form og med samme symbolbruk som den svenske og den danske.
Den vil inneholde 80 svenske, 75 danske (inkludert færøyske) , 45 norske, 40 finske og 10 islandske restauranter. De 25 beste uavhengig av land vil rankes i en Top 25 og får ekstra stor plass i guiden.
Omfattende testing
Alle restauranter poengsettes og deles inn i fem kategoriser: Internasjonal mesterklasse, mesterklasse, meget høyt nivå, høyt nivå og «også et godt sted».
– White guides suksess i Sverige og Danmark er i stor grad et resultat av den omfattende testingen av alle restaurantene i guiden. Hvert år besøker et stort team av anonyme testere restaurantene i guiden, forklarer Ilkjær.
Det er ikke bare maten som bedømmes, men hele restaurantopplevelsen.
– Målet er å gi restaurantgjesten best mulig informasjon før valget av restaurant gjøres. Siden starten har vi vært veldig opptatt av åpenhet og transparens for selve poengsystemet, sier Ilkjær.
Guiden vil selges via digitale salgskanaler og i bokhandelen. Samtidig med den trykte guiden lanseres White Guide Nordic Web som i tillegg til oversikt over restaurantene vil inneholde restaurantnyheter.