Andelen franskmenn som har handlet vin via nettet er doblet siden 2013 og er nå oppe i 24 prosent, ifølge det franske vinrådgivningsfirmaet SoWine.
Vinavisen.dk spurte sine lesere og 12,6 prosent av dem bruker nesten utelukkende nettet som innkjøpssted.
Spiser av butikkordrene
Norge er intet unntak når det kommer til netthandel til tross for at vi her kun snakker om handel via Vinmonopolet. Ifølge kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen forventes antall nettordrer å øke med drøyt 10 prosent i år sammenlignet med i fjor.
Han understreker at det er en tydelig trend at netthandelen vokser som kanal, dels på bekostning av de øvrige bestillingskanalene.
Nettordrene utgjør fortsatt bare 28 prosent av det totale antall ordrer som mottas av Vinmonopolet og den gjennomsnittlige ordreverdien for Vinmonopolets nettordrer er 1470 kroner.
Det har vært 35 prosent større trafikk via Apéritifs populære bestillingsknapp i de 9 første månedene i 2014 enn i samme periode i fjor. Det viser målinger fra Google Analytics.
Viktigere som informasjonskanal
SoWine-undersøkelsen viser dessuten at franskmennene i høy grad bruker nettet som informasjonskanal før valg av vin. Nettet er den tredje viktigste kanalen etter venners anbefaling og råd fra butikkpersonale. Dette er en fordeling som vil endre seg jo større andel av vinsalget som skjer via nett.
En undersøkelse utført av TNS Gallup for Vinmonopolet, riktignok fra i 2011, bekrefter at dette gjelder også i Norge. Dessuten kommer det fram at jo mer kunnskapsrik vinkunden er, jo viktigere blir nettet som informasjonskanal.
Apéritif ser den samme trenden. - Stadig flere bruker våre vinanbefalinger. Nyhetsbrevene "Ukens vin" og "Ukens godbiter" går ut i et antall av henholdsvis 39.000 og 35.500 ukentlig. Ifølge våre leserundersøkelser kjøper 35 prosent av leserne inn etter anbefalingene månedlig eller oftere, sier Jan H. Amundsen, ansv. redaktør i aperitif.no.