Eksotiske matretter, slik som gresk, indisk og meksikansk, serveres stadig hyppigere på kjøkkenbordene i Norge. I disse rettene er ofte yoghurt naturell viktig ingrediens eller tilbehør. Samtidig er vi også blitt mer ernæringsbevisste. Derfor lanserer TINE 1. mai, etter flere år med påtrykk fra markedet, en ferdig fyldig naturell matyoghurt.
- Både gresk, indisk, meksikansk og tyrkisk mat er blitt vanligere blant nordmenn, og i disse matkulturene er yoghurt naturell en sentral ingrediens. Vi har derfor i flere år merket stor etterspørsel etter en ferdig silt naturell matyoghurt. Frem til nå har det kun vært å få i Norge i enkelte innvandrerbutikker, sier Monica Skog Ravn, produktsjef i TINE, i en pressemelding.
Mager, men fyldig konsistens
TINE Matyoghurt er på forhånd silt slik at den er like tykk som rømme. Den er derfor perfekt som utgangspunkt for dressinger og sauser, ikke minst til fersk og hjemmelaget tzatsiki hvor du nå slipper å sile yoghurten selv.
Sammenlignet med andre matlagingsprodukter som fløte og rømme, inneholder TINE matyoghurt lite fett (8 prosent). Den milde og friske smaken er utmerket i sauser, gryteretter, bakverk og desserter.
Danskene elsker den!
TINE har stor tro på matyoghurt som produkt, også sett i lys av hvor populær den er i våre naboland. I Sverige ble det i 2003 omsatt matyoghurt for 32,7 millioner kroner, mens det tilsvarende tallet i Danmark var hele 49 millioner kroner.