– Matfylket Innlandet er et initiativ og en ny satsning for å samle landbruket, reiselivet og matproduksjonen i Innlandet. Samarbeidet har som mål å bygge en sterk matregion. Reiseliv og landbruket har en gjensidig avhengighet av hverandre, og det har man kanskje ikke vært så flink til å fokusere på tidligere. For oss handler det om å forene alle krefter som sammen kan løfte vår lokale mat her i Innlandet, sier Henning Holmbakken, pådriver og daglig leder i Matfylket Innlandet SA til Umami Arena.
Matfylket Innlandet er en felles satsning mellom Statsforvalteren, Fylkeskommunen, Innovasjon Norge og næringslivet i regionen, blant annet landbruket, reiselivet og matbransjen. – Landbruket er selve grunnsteinen i distriktene, samtidig bidrar reiselivet til arbeidsplasser og næringsutvikling, sier han.
Målet er å bygge omdømme for Matfylket Innlandet som en stor og solid produsent av gode råvarer og matvarer.
Henning Holmbakken poengterer at selv om lov om offentlig anskaffelse er strengt lovregulert, finnes det masse muligheter for å ta inn flere lokale leverandører.
– Innlandet er eksempelvis et av landets største områder for produksjon av poteter. Likevel vet vi at det serveres importerte poteter ved offentlige institusjoner i vår region. Slik burde ikke være, sier han og legger til:
– Når vi snakker om det å være bevisst, handler det like mye om å tenke på hvor mange arbeidsplasser de lokale bedriftene sørger for, om bosetting og ikke minst vilje, nettopp for at vi skal sikre at vi har en god matforsyning i Norge.
Matfylket Innlandet er foreløpig eid av ti aktører, fordelt på ulike organisasjoner som:
Innlandet Bondelag
Hedmark Bonde- og Småbrukarlag
Oppland Bonde- og Småbrukarlag
Visit Øst-Norge
Visit Jotunheimen
Visit Røros og Østerdalen
Destinasjon Trysil
Hanen Innlandet
Rørosmat og Gudbrandsdalsmat