Lanserer Materi

Rustique på Kalstad utenfor Kragerø lanserer et nytt konsept som de kaller for Materi.
17 Februar 2009 - 12:00

Kort fortalt betyr det at alt av mat kan bestilles.

- Materi er kombinasjonen av konditori, bakeri og take away, med kaker og retter fra gresk, arabisk, italiensk, fransk, latvisk og norsk kjøkken, sier innehaver Gro Sleire.

- Vi legger stor vekt på at vi skal ha sunn og fersklaget mat, og bruker mye grønnsaker. Kunden kan komme og hente maten i butikken, eller vi kjører den ut, sier Sleire til Kragerø Blad.

Lidenskap
- Jeg har jobbet med bakeri i 12 år og har blitt kjent med folk fra alle verdensdeler. Det finnes mye spennende mat, og mye sunn og god mat, sier Sleire.

Hun foreslår alternativ og sunn mat når ungdommen kommer inn for å handle skolebrød og andre søtsaker.

- Gleden er alltid stor når de unge velger et sunnere alternativ. Vi har også lagt vekt på at folk skal ha råd til å komme hit, sier hun.

Kokk med hjem
- Man kan bestille det meste. På menyen har vi alt fra bagetter, burek, pâté og alternative hamburgere til norsk husmannskost som steik, kjøttkaker, raspeball, lapskaus og flesk og duppe, til pastaretter og salater. Tilbehøret kan være poteter i ulike former eller ris, sier hun.

- Eller man kan bestille med seg kokken hjem hvis man har et selskap eller liknende man ønsker bistand til, sier innehaveren, som hele tiden har fokus på at det skal finnes et sunt alternativ.

Gi fårikålen en pause, denne palestinsk-jordanske lammetradisjonen er både farge- og smaksrik

Mansaf er både et syn for øyet og en fryd for ganen som er forbeholdt de store anledninger. Men som også passer inn i vår lokale søndagsmiddagtradisjon.

En knallgrønn fiskerett skaper stemning rundt matbordet

Nå som den norske purren er på sitt beste, bruk den som topping på fisk. Med en smakskraftig rødvinssaus, blir dette det rene festmåltidet.

Ukens drink

Det er nå vi trenger sommerstemning: Danmark møter Karibia

Med dansktappet rom og dansk hylleblomstlikør som en daiquiri i glasset kan bare høsten komme.

Det danske romeventyret

Det danske romeventyret

Hvis «dansk rom» høres utenkelig ut, ja, da har du ikke fulgt med. I dag finnes 15 danske destillerier som lager rom fra bunnen av. Og rom som importeres fra Karibia for å modnes i Danmark.

Dessert eller til kaffen – den smaker like godt uansett

Dessert eller til kaffen – den smaker like godt uansett

Eplekake er alles favoritt, og denne er raskere å lage enn mange andre. Og den smaker himmelsk.

Lager du dipen selv, er det greit at kyllingvingene er fra butikken

Lager du dipen selv, er det greit at kyllingvingene er fra butikken

Kyllingvinger er deilig snacks, og spesielt godt når det er fredag og kanskje sågar ferie. Når de er ferdigstekte fra butikken, er det bare litt finjustering og tilbehøret som skal til.

Ukens drink