Lærer av Deli de Luca
Deli de Luca er med på den internasjonale "Ten to Watch"-listen. Verden har noe å lære av kjeden, mener analyseselskapet IGD.
Redaksjonen
26 Mars 2007 - 12:00
Konseptet til Deli de Luca er en krysning mellom butikk og delikatesseforretning. Fokuset ligger på god mat og måltidsløsninger. Butikkene dekker publikums behov for direkte konsum og mat til å ta med hjem. De aller fleste butikkene holder åpent 24 timer i døgnet. Konseptet er så bra at kjeden er med på IGDs "Ten to Watch".
Deli de Luca er inspirert av konsepter som Starbucks, Sainsbury Local og Marks & Spencer, samt en del andre utenlandske konsepter med tilsvarende profil.
Verden kan lære
Og noe riktig må kjeden ha gjort underveis. I rapporten fra IGD trekkes Deli de Luca frem som ett av ti selskaper verden har noe å lære av. Rapporten er skrevet av Jonathan Gunz som er seniorrådgiver i IGD.
- Det som skiller Deli de Luca ut fra andre som prøver å gå over bransjegrensene er måten de fremhever produktene på, og ikke minst ledelseskulturen, sier Gunz.
Han skryter også av hvordan kjeden driver franchise og tiltrekker seg ung arbeidskraft ved å bygge opp merkevaren.
Nye produkter
Deli de Luca har også introdusert en rekke nye produkter i norsk servicehandel. Kjeden får rundt 50 prosent av fortjenesten fra produkter som tidligere ikke var å få kjøpt, skriver Handelsbladet FK.
I dag har kjeden 23 butikker og 325 millioner kroner i omsetning. Deli de Luca har åpnet sin første butikk i Bergen og det har også kommet to nye i Oslo i år. Selskapet mener det er plass til mellom ti og tolv nye butikker i Oslo, og seks, kanskje sju i Bergen.
Utenlands
Deretter står Stockholm og København for tur.
IGD, som står bak listen, er et velrennomert selskap som driver med forskning og analyse innen matvare- og handelsbransjen.
Forsiden akkurat nå