Kundefokus for vinkelnere
Norsk Sommelier Utdannelse starter opp et nytt kurs i januar. Da skal nye sommelierer utdannes til det bedre. I følge Ken Canaiolo Engebretsen. Snakker han sant?
Redaksjonen
25 September 2007 - 16:22
Det kan man godt tro, for her blir det mer fokus på kundebehandling, fleksibilitet og det å være sitt ansvar bevisst. En vinkelner skal ikke lenger bare ha meget god kunnskap om vin. Han eller hun skal sette gjesten foran seg selv.
Bedre kurs
- Dere har oppstart sjuende januar og utvider med tanke på antall elever og antall timer. Hvorfor det? Betyr det kort og godt at dere lager et bedre kurs for flere mennesker?
- Bare for å ta det ganske kort om strategien bak dette: Vi ønsker å utdanne vinkelnere. Altså folk som jobber i bransjen, foran kunden i restaurant eller i hotell med vin. Eventuelt folk som skal bli ansvarlige for vinkjellere på hoteller, sier Engebretsen, undervisningsansvarlig i Norsk Sommelier Utdannelse.
Ivrig
Han er naturlig nok ivrig. Dette er hans lille baby. En av dem.
- Så det betyr at vi spesialiserer utdanningen til å omfatte langt mer enn før, for eksempel ved å lære bort hvordan man selger vin, hvordan man bygger opp vinkart, hvordan man bruker vinglass, salgsteknikker og argumenter for salg. Altså vil vi gå langt dypere enn det har blitt gjort til nå i en vinkelnerutdannelse, sier han.
Kunden viktig
Når nyutdannede vinkelnere kommer ut fra skolen skal de ikke bare ha mye kunnskap om vin. De skal også ha masse kompetanse om det som ligger rundt. Et viktig ord er kunde.
- Det er ikke tvil om at det finnes mye vinkompetanse allerede, men det er ikke alle som er like gode på kundebehandling, sier Engebretsen.
Han ønsker at en vinkelner skal bruke kompetansen sin til det beste for kunden.
Skal gi verdi
- Og så er det en faktor til som kommer inn her. Hvis du skaper en vinkelner som bare er til det beste for vinkelneren, og ikke gjester eller eier av hotell eller restaurant, så har du en vinkelner som ikke gir verdi. Du skal jo ha en vinkelner som gagner de som er rundt ham og ikke nødvendigvis vinkelneren selv. Det er hovedpoenget ved å ha en serviceinnstilt medarbeider. Og dette skal være et mye sterkere fokus fra vår side. Ved siden av dette ser vi en stor mangel i Norge, og det er fokus på den nye verden, sier han.
Upløyd mark
Vi snakker på mange måter om upløyd mark. Og her vil Norsk Sommelier Utdannelse gjøre noe.
- Både vinmessig og kompetansemessing. Med det mener vi at den nye verden har bra markedsandeler på vin i Norge, men har til nå vært så og si nedprioritert av de utdannelsene som er i Norge per i dag, sier Engrebretsen.
Tall fra for eksempel Sverige viser at den nye verden er i en rivende utvikling når det gjelder salgstall.
Følge med i timen
- Jeg kan ikke si annet enn at australsk, chilensk, argentinsk og sør-afrikansk vin selger som bare det i Norge, og det å ikke ha spisskompetanse på dette er det samme som å si at vi ikke følger med i timen, sier den undervisningsansvarlige.
Steg fremover?
- Kan vi si det sånn at dette med å utdanne vinkelnere har tatt et steg fremover de siste årene? Nettopp fordi man tenker i nye baner med å fokusere enda mer på gjester og vekte seg opp på den nye verden?
- Jeg tror rett og slett at det har stått stille, jeg. Og at det steget som vi nå prøver å ta er ett av de stegene som må på plass. Det er ikke tvil om at vi har fått dyktige vinkelnere i Norge og kanskje dyktigere vinkelnere enn noen gang med tanke på konkurranser. Men det er ikke sikkert at vi dermed har fått dyktigere vinkelnere som kommer gjestene til gode. Det er servicen bak en vinkelner vi er ute etter, sier Engebretsen
Tillit
- Det er vel det som gagner gjesten også. Litt avhengig av lommebok, så er jo en vinkelner en person du langt på vei skal legge valgene dine til?
- Det er nettopp det!
- Du skal skal stole på ham. Du skal kunne føle at du får valuta for pengene og at du har fått service fra denne personen, sier han.
- Det veldig mange opplever er kanskje at vinkelneren prøver å prakke på deg noe lommeboka egentlig ikke er stor nok til, men som gjesten føler han må bli med på fordi han snakker med en ekspert?
- Ja, det tror jeg er et vanlig scenario mange steder. Og da kan du se det slik: Hvis dette er det vanlige, hva er da motsatsen til det? Det kan for eksempel være at vinkelneren har som et av sine innledningsspørsmål: OK, hva slags viner drikker dere normalt?
Mer dialog
Vi snakker med en mann som brenner for faget sitt, nå.
- Og hvis gjesten sier at han normalt drikker chilensk merlot, da kan jo ikke vinkelneren si at "Da synes jeg jaggu meg du skal ta en Syrah fra nord i Rhone og Côte rôtie, for det er retningen å gå."
- Du må holde deg innenfor det som ville vært normalt å gå til ut fra de preferansene som gjestene har, bobler Engebretsen.
- Men det vi rett og slett snakker om er mer dialog med gjestene?
- Ja, vi snakker om kundeservice på et litt høyere plan.
22 plasser
- Hvor mange plasser er det på det utvidede kurset?
- Vi skal ha maks 22 plasser. Blir det større enn det så begynner kvaliteten på utdannelsen å synke og da spesielt i forhold til det vi snakker om nå og også når det gjelder vinsmakingene.
- Du nevnte at dette er en utdannelse for folk som primært er i arbeid allerede?
- Ja, vi snakker da om servitører og bransjemennesker som ønsker å få en dypere kompetanse innen vin og brennevin.
Men det er også rom for folk uten erfaring.
- Du trenger ingen bakgrunn for å starte. Du kan begynne på scratch. Vi starter på bunnen og går gjennom systemet. Sånn som vi gjør, så får folk god anledning til å lese underveis.
Ikke bransjekrav
- Det er altså ikke et krav om at man er i bransjen fra før?
- Det er åpninger for alle, absolutt. Men det er jo sånn i dag at begge disse utdannelsene som finnes i Norge i dag er godkjent av Norsk Vinkelnerforening. Det er ingen krav at man må jobbe i bransjen. Og det er selvfølgelig med bakgrunn i at de som jobber i bransjen, de har jo ikke noen utdannelse de heller. Veldig ofte i alle fall.
- Men du regner med at disse 22 plassene blir besatt?
- Vi har ligget stort sett på 15 elever. Jeg ønsker å komme opp på 22 neste år, for å få en mer homogen gruppe som kan tilføre hverandre litt mer.
Gode lærere
Det er heller ingen hvem som helst som skal være foredragsholdere. Her finnes folk med bred og lang erfaring.
DanLystad
Ken Engebretsen
Andreas Larsson
Bjørnstierne Antonson
Jens Beisland
Jon Ekheim
Tim Vendelboe (kaffe)
Espen Smith (øl)
- Dette er unge fremadstormende folk, så vi prøver jo å finne den beste kompetansen, ler Engebretsen.
Forsiden akkurat nå