Er det etisk i orden, spør vinavisen.dk, at så vel Berlingske som EkstraBladet nå tyr til vin som nytt inntektsområde, og samtidig omtaler vin.
Berlingske startet allerede i vinter og da gikk Vinavisens redaktør Peter Winding sterkt ut mot tiltaket. - En ting er usympatisk markedsføring som går over grensen for god etikk, noe annet er at det frie ord ikke lengre føles fritt i en av Danmarks største aviser.
En rekke danske importører har trukket annonser fra Berlingske i protest mot konseptet som kalles "Lidt mere vin". Før jul i fjor fikk sågar Berlingske en bot på 10.000 kroner av Fødevarestyrelsen for å ha solgt vin uten tillatelse.
Vinimportør Carlo Merelli er svært kritisk: - Det ville være å skyte mig selv i foten i forhold til mine trofaste kunder. Hva ville de si til at en av mine viner fås til en lavere pris enn den jeg averterer med? Avisens "shop" appellerer dessuten mer til brede produkter hvor fortjenesten er enklere å skjule, og salget vil derfor indirekte fremme viner av lavere kvalitet.