En black metal-vokalist, et par stjernekokker, en blomsterhandler, en rapperduo og en prinsessegemal. Stadig flere norske kjendiser lanserer viner der de selv eller navnet deres pryder etiketten, skriver Kapital.
50 viner fra til sammen 17 kjendiser har omsatt for 100 millioner kroner på Vinmonopolet så langt i år. Best av alle: Christer Berens, som overfor magasinet benekter kjendisstatusen. Like fullt har han de ni vinene som bærer navnet hans solgt for 66.302.877 kroner så langt i år. Det tilsvarer 509.477 liter.
Etter Berens følger Satyricon-vokalist og vinkjenner Sigurd Wongraven. Hans fem viner er ifølge Kapital solgt i 117.629 solgte liter, en omsetning på 17.957.717 kroner så langt i år.
Kokkene Arne Brimi og Eyvind Hellstrøm har solgt viner for henholdsvis 7.597.929 kroner 4.806.986 kroner, mens nykommer Ole Martin Alfsen står til med 6.300 solgte liter i løpet av desember alene.
Blomsterkongen Finn Schjølls viner har solgt for 3.291.686 kroner, mens Alex Roséns tre viner er solgt for til sammen 2.405.554 kroner.
Rapduoen Erik og Kriss’ har solgt 3.900 liter av sin musserende vin. Det gir en omsetningen er på 650.105 kroner, mens rockebandet Fjorden Baby må konstatere et salg på bare 293 liter, eller 48.953 kroner, av sin Fjorden Baby 2010.