Stadig flere amerikanske restauranter stikker nå en iPad i hendene på nye gjester. Lesebrettet inneholder restaurantens vinkart, meny og annen nyttig informasjon, skriver Vinavisen.dk.
Både hurtigmatkjeder og fine restauranter har omfavnet mulighetene som ligger i lesebrettene, og mens noen nøyer seg med vinkartet, har andre lagt inn hele vinkjelleren.
Først ut blant norske restauranter er nyåpnete Maaemo i Oslo som har lagt vinkartet inn på en iPad som gjestene kan "leke" seg med.
Chicago Cut, en biffrestaurant i Chicago, har mer enn 700 viner i kjelleren. Etter at restauranten kjøpte inn 40 iPader, har salget økt jevnt og trutt.
Chicago Cuts app viser selve vinkjelleren, med foto av alle flaskene. Gjestene kan søke etter land, distrikt, årgang, drue, pris og så videre. Når de har funnet en vin, kan de hente den fram på brettet, dreie den rundt på skjermen og lese etiketten på baksiden.
Deretter kan gjestene lese mer informasjon om vinens smak, produsenten og vinmarkene druene kommer fra. App-en er selvsagt tilknyttet Google Maps, og Chicago Cut planlegger å få laget små videofilmer fra de enkelte vinprodusentene. I tillegg skal gjestene kunne videresende informasjon fra Chicago Cut til sin egen e-postadresse.