I snitt selges det ett slott til kinesiske investorer hver måned. Slik har det vært siden starten av 2011, sier en ledende eiendomsmegler i Bordeaux til decanter.com.
Siden taiwaneseren Peter Kwok kjøpte Chateau Haut Brisson i 1997, er rundt 50 slott i Bordeaux solgt til asiatiske kjøpere. Høres det mye ut? I en region med over 8000 slott utgjør denne gruppen bare 0,5 prosent av «slottsherrene». Likevel er utviklingen så entydig at Christie’s har etablert et eget «Kina-kontor» for dette markedet.
LES OGSÅ: Kinesisk arkitekt slår seg opp i Bordeaux
Noen kjøpere bygger seg opp i markedet gjennom flere kjøp. Cheng Qu, som eier selskapet Haichang Group og er drivkraften bak vinfestivalen i Dalian i det nordøstlige Kina, har nettopp lagt Chateau L’Enclos i Sainte Foy la Grande til listen sin over eiendommer. Fra før eide han ti slott, inkludert Chateau Baby, Chateau Chenu-Lafitte og Chateau Branda.
Investorenes strategi er å sikre seg en god posisjon i påvente av at den raskt økende middelklassen i hjemlandet skal få smaken på god rødvin. I løpet av de neste fem til ti årene vil denne gruppen utgjøre rundt 300 millioner mennesker. Det gir et marked som er større enn det amerikanske, og et godt utgangspunkt for den som kontrollerer næringskjeden, skriver decanter.com.
LES OGSÅ: Sir Alex slår seg på flaska