Åmot operagard i Sunnfjord i Sogn og Fjordane er kåret årets norske reiselivsperle i 2012. Stedet gikk til helt til topps i konkurransen om Perleprisen da Reiseliv 2012 åpnet med en egen bransjedag i Oslo Spektrum sist torsdag.
I juryens begrunnelse heter det at Åmot Operagard tilbyr en unik kombinasjon av mat, overnatting og kultur, og at hotellet preges av høy kvalitet og innovasjon gjennom hele opplevelsen.
«Åmot operagard er en internasjonal suksess som er mer kjent utenfor Norge enn innenfor. Hotellet representerer en ny måte å tenke hotell på, og utmerker seg også med en profesjonell markedsføring og PR-strategi.» skriver juryen.
Videre vektlegges det at opera-arrangementene virker positivt for det øvrige reiselivet i regionen.
«Det som i starten mest så ut som en vill idé, har utviklet seg til å bli en enestående suksess».
Overrasket
Steinar Sørli og Yngve Brakstad som er duoen bak Åmot operagård, er både overrasket og glade over prisen.
- Det er en anerkjennelse av strategien i forhold til vårt produkt. Nå kan vi kan gå videre med strategien vi jobber med, sier Sørli til Dagbladet.
Folkets pris til Vega
Vega Havstuer i Nordland som ble hedret for størst oppslutning i den åpne Facebook-avstemmingen.
- Intensjonen er å gi de litt usynlige «perlene» et løft. Vi vil at de skal få skinne litt, sa prosjektleder for Reiseliv 2012, Torill Engelberg til Dagbladet tidligere i år.
Av 150 påmeldte reiselivsbedrifter hadde en jury på forhånd plukket ut femten finalister, og vinneren ble kåret på bakgrunn av juryens vurdering og stemmer gitt via Facebook.
Juryen bestod av Arne Hjeltnes, Per-Arne Tuftin fra Innovasjon Norge, Hilde Solheim i Hovedorganisasjonen Virke, Anders Wyller fra reisemagasinet Vagabond, Erlend Ellingsen i Travel News og Jan Grønbech fra Google.
Du fant årets norske perle og de 14 andre finalistene på messen Reiseliv 2012 på Lillestrøm sist helg.