Tidligere i høst lanserte Eyvind Hellstrøm i samarbeid med importøren Moestue Grape Selections, vinen Hellstrøm Bon Vin Rouge.
Samtidig ble det lagt ut en egen video av Hellstrøm på YouTube der han filosoferer over sitt forhold til mat og vin.
Ulovlig alkoholreklame
Det er denne videoen Helsedirektoratet nå har satt i vrangstrupen, og i et brev til Moestue Grape Selsctions av den 6. oktober varsler direktoratet om pålegg av fjerning av videoen og eventuelle dagsbøter, melder NRK i dag.
I sin begrunnelse for vedtaket fremhever direktoratet at videoen antas å være publisert som reklame for den aktuelle vinen, at den er produsert av aktører med økonomiske interesser i vinen og at disse også medvirker i filmen, samt at lanseringen av videoen sammenfaller med lanseringen av vinen.
Videoen avsluttes med en prosentsats som sammenfaller med druesammensetningen i Hellstrøms vin, noe direktoratet mener ytterligere beviser videoens klare kobling til vinen og er reklame for denne.
Humor, ikke reklame
- Vi synes dette var en veldig morsom idé, og tallene var ment som en intern notis for de innvidde. Jeg har vanskelig for å se at dette gjør videoen til alkoholreklame eller massekommunikasjon, sier Christopher Moestue til NRK i dag.
Hellstrøm selv er mer kritisk i sin kommentar til saken overfor NRK:
- Jeg har ikke noe ønske om å bryte loven, men jeg vil gjerne få lov til å snakke om de tingene som betyr mye for meg uten å bli kneblet av byråkrater, sier Eyvind Hellstrøm.