Det er første gang i historien at Hansa går forbi Ringnes i salg av øl gjennom dagligvarebutikker, men de må begge se seg forbigått av danske Tuborg som siste måned stod for 20,9 prosent av alt ølsalg, melder Hansa Borg denne uken.
I undersøkelsen som er foretatt av AC Nielsen viser det seg at det hittil i år er det omsatt 158 millioner liter øl gjennom norske butikker, som tilsvarer en verdi på 6,06 milliarder kroner. Hansa har den siste måneden hatt en andel av markedet på 15,9 prosent, og i løpet av det siste året har bryggeriet alene stått for hoveddelen av økningen innen dette segmentet med 87,7 prosent.
Hansa begrunner sin suksess med at forbrukerne foretrekker norske merker når de kjøper øl, og at de kjøper ølsorter som har en regional tilknytning. Dette har vært et fokusområde for Hansa, og de har nytt godt av å være i en utfordrerposisjon. Hansa har i tillegg blitt et nasjonalt varemerke med betydelige markedsandeler utenfor Bergen og Hordaland.
Hansa Borg bryggerier har måttet ansette nye krefter for å kunne øke produksjonen og møte etterspørselen.
Dagligvarehandelen står for mer enn ¾ av alt ølsalg i landet, hvo den siste ¼ omsetter i restaurantmarkedet. Her er Carlsberg/ Ringnes fremdeles markedsleder, mens Hansa Borg står for ca 30 prosent av Horeca-markedet.